Subsidie op aanschaf elektrische auto

Nederland moet dé internationale proeftuin worden voor elektrisch rijden. In een plan van aanpak trekt het kabinet hiervoor 65 miljoen euro uit. Uitgangspunt is dat al volgend jaar elektrische auto’s financieel een flink stuk concurrerender worden, de eerste praktische barrières geslecht zijn en de eerste stappen voor een gestandaardiseerd laadsysteem zijn genomen.

Daarvoor heeft het kabinet op voorstel van ministers Eurlings (Verkeer en Waterstaat) en Van der Hoeven (Economische Zaken), een plan van aanpak opgesteld. Het uitgangspunt van het kabinet is dat de overheid de markt faciliteert en stimuleert en niet forceert. De hoofdpunten van de aanpak zijn:
* Subsidie voor praktijktesten
* Gemiddeld 8.000 euro subsidie/fiscale faciliteiten op de aanschaf van elektrische auto’s door bedrijven
* 20% voordeel door fiscale faciliteiten op investeringen in laadinfrastructuur
* Financiële impuls voor investeringen van de Nederlandse producenten van auto’s en toeleveranciers
* Vrijstelling van de BPM en wegenbelasting voor elektrische auto’s
* Rijk en andere overheden zetten zich in als ‘launching customer’ door haar eigen wagenparken waar en zodra mogelijk te elektrificeren.
Verder gaat een zogenoemd formule E-team uitdagingen, kansen en dilemma’s op het gebied van elektrisch rijden opzoeken en aanpakken. Dit team zal bestaan uit toonaangevende mensen uit hun vakgebied, variërend van kennisindustrie, de markt en het maatschappelijk middenveld. Dit team gaat bijvoorbeeld lokale initiatieven verbinden opdat er in Nederland een gestandaardiseerd laad- en betaalsysteem voor elektrisch rijden komt.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Subsidie op aanschaf elektrische auto - VerkeersNet

Subsidie op aanschaf elektrische auto

Nederland moet dé internationale proeftuin worden voor elektrisch rijden. In een plan van aanpak trekt het kabinet hiervoor 65 miljoen euro uit. Uitgangspunt is dat al volgend jaar elektrische auto’s financieel een flink stuk concurrerender worden, de eerste praktische barrières geslecht zijn en de eerste stappen voor een gestandaardiseerd laadsysteem zijn genomen.

Daarvoor heeft het kabinet op voorstel van ministers Eurlings (Verkeer en Waterstaat) en Van der Hoeven (Economische Zaken), een plan van aanpak opgesteld. Het uitgangspunt van het kabinet is dat de overheid de markt faciliteert en stimuleert en niet forceert. De hoofdpunten van de aanpak zijn:
* Subsidie voor praktijktesten
* Gemiddeld 8.000 euro subsidie/fiscale faciliteiten op de aanschaf van elektrische auto’s door bedrijven
* 20% voordeel door fiscale faciliteiten op investeringen in laadinfrastructuur
* Financiële impuls voor investeringen van de Nederlandse producenten van auto’s en toeleveranciers
* Vrijstelling van de BPM en wegenbelasting voor elektrische auto’s
* Rijk en andere overheden zetten zich in als ‘launching customer’ door haar eigen wagenparken waar en zodra mogelijk te elektrificeren.
Verder gaat een zogenoemd formule E-team uitdagingen, kansen en dilemma’s op het gebied van elektrisch rijden opzoeken en aanpakken. Dit team zal bestaan uit toonaangevende mensen uit hun vakgebied, variërend van kennisindustrie, de markt en het maatschappelijk middenveld. Dit team gaat bijvoorbeeld lokale initiatieven verbinden opdat er in Nederland een gestandaardiseerd laad- en betaalsysteem voor elektrisch rijden komt.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.