Praktijkproef reductie fijnstof in Thomassentunnel

BAM en TU Delft onderzoeken in een praktijkproef wat het effect is van een elektrostatisch veld op de luchtkwaliteit in de Thomassentunnel (A15). Het Elektrostatisch Concept in de Thomassentunnel bestaat uit 2 x 24
aluminium rekken die aan de tunnelwand zijn bevestigd. De zogenoemde actieve rekken aan de linkerzijde van de tunnelbuis vormen de kern van het systeem. Ze zijn uitgevoerd met een hoogspanningsvoeding en twee
nauwelijks zichtbare metalen draden waarop spanning staat. Aan de rechterzijde zijn de zogenoemde passieve rekken gemonteerd waarin metaalgaas is gespannen.
De draden van de actieve rekken geven de deeltjes fijnstof elektrostatische, positieve, lading. De opgeladen deeltjes fijnstof worden aangetrokken door de passieve rekken waaraan zij zich vasthechten. Uit deze praktijkproef moet blijken hoeveel fijnstof hiermee uit de lucht wordt gehaald.
Er is gekozen voor het uitvoeren van het onderzoek in een tunnel omdat dit nauwkeurig meten mogelijk maakt met beperking van invloeden van buitenaf. Daarnaast heeft de Thomassentunnel voldoende ruimte om de
meetapparatuur veilig en zonder hinder voor het verkeer te plaatsen. Voor het meten van fijnstof is op drie posities in de tunnel meetapparatuur opgesteld: aan het begin, het midden en aan het eind
van de tunnel.
De praktijkproef in de Thomassentunnel vindt plaats in de periode tot en met de eerste week van september 2009. De resultaten van dit onderzoek zijn naar verwachting in november 2009 bekend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.