Utrecht schrapt subsidie aanschaf diesel euro 6

caddyUtrecht heeft besloten de mogelijkheid tot subsidiëring voor de aanschaf van een Euro 6 dieselauto te schrappen als gevolg van de berichtgeving over ‘dieselgate’ en het manipuleren van typekeuringstesten door autofabrikanten. De gemeente zegt geen bijdrage te willen leveren aan het in stand houden van deze praktijken door subsidie te geven voor auto’s waaraan wellicht ‘gesleuteld’ is.

De afgelopen weken is duidelijk geworden dat autofabrikant Volkswagen door middel van speciale software in hun dieselmodellen typegoedkeuringstesten in laboratoria heeft gemanipuleerd om aan uitstootnormen voor stikstofoxiden (NOx) te voldoen. Praktijkmetingen van TNO tonen daarnaast aan dat bij vrijwel alle merken en modellen de emissies van NOx in de dagelijkse praktijk duidelijk hoger zijn dan gemeten bij de typekeuringstesten in laboratoria. De Utrechtse milieuzone is gebaseerd op praktijkmetingen op de weg door TNO.

Subsidiëring van de aankoop van euro 6 dieselauto’s was een van de vervangingsmogelijkheden bij de subsidie voor de sloop van vervuilende dieselauto’s voor bewoners en bedrijven, de zogeheten sloop- en vervangingsregeling.

Voor de vervangende aanschaf van Euro 4 en 5 is nooit een subsidiemogelijkheid geweest. De resterende vervangingsmogelijkheden (onder andere benzine, elektrisch, e-bike, autodeel- of OV-abonnement) bieden volgens de gemeente goede en voldoende alternatieven voor bewoners of bedrijven die een vervuilende auto laten slopen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.