Project ‘Frisse Scholen Routes’ en CargoBikeXL in de prijzen

Het project ‘Frisse Scholen Route’ in Den Haag is één van de prijswinnaar van de Innovatiechallenge van het ministerie van IenM.

De prijs is door IenM in het leven geroepen om ideeën op te doen om het leven in de stad gezonder en aangenamer te maken.

‘Frisse Scholen Routes’ speelt zich af in het Haagse stadscentrum. Naast dat dit gebied kampt met hoge concentraties luchtverontreiniging, is juist hier een groot aantal kinderopvangen en scholen gevestigd. Het project brengt onder meer alternatieve fietsroutes in beeld die ‘fris’ zijn omdat ze de meest vervuilde straten vermijden. Dat gebeurt door met een meetbakfiets real-time te meten op mogelijke routes rondom de scholen. Samen met de kinderen wordt gekeken en gekozen via welke routes zij fris naar school kunnen fietsen.

De eerste prijs in de Innovatiechallenge was echter voor de CargoBikeXL. Een nog wat geheimzinnig project, want er is geen beeld van beschikbaar. Volgens de ontwerper Christian Suurmeijer uit Amersfoort is het voertuig nog volop in ontwikkeling en zijn er nog geen foto’s van het voertuig. Wat wel bekend is dat de CargoBikeXL een hybride voertuig is waarmee met een combinatie van humanpower en elektrische ondersteuning tot 5 m2 en 500 kg vracht vervoerd kan worden. Het grote volume zou de CargoBikeXL een economisch aantrekkelijk alternatief maken voor een bestelbusjes, aanhanger of boedelbakken. Met dit nieuwe voertuig zal een pilot project worden gestart in Amersfoort.

Op de tweede plek van de Innovatiechallenge eindigde het wellicht meest veelbelovende project: “Gecombineerd stads- en wijkvervoer region Rotterdam”. Een pilot bij een zorginstelling in Rotterdam om te onderzoeken hoe vervoersstromen in de regio zo efficiënt mogelijk georganiseerd kunnen worden. Maaltijden, medicijnen, boodschappen enzovoort. moeten worden afgeleverd bij cliënten van zorgorganisaties. Daarnaast willen deze wijkbewoners naar het wijkcentrum, gaan winkelen of familie en vrienden bezoeken. Momenteel zijn dit allemaal aparte vervoerbewegingen uitgevoerd door voornamelijk dieselauto’s en -busjes. Door deze stromen te combineren kan mobiliteit in theorie efficiënter worden georganiseerd. In de praktijk is dat echter buitengewoon lastig te organiseren. Binnen dit project wordt in kaart gebracht welke methodieken, ICT, transportmiddelen en mensen nodig zijn voor een pilot bij zorgorganisatie Riederborgh. Daarnaast wordt er verkend in hoeverre het mogelijk is ook andere doelgroepen in hetzelfde vervoerssysteem te verbinden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.