Bakfiets onderzoekt klimaat in Arnhem

Twee bakfietsen, die zijn ingericht als mobiel weerstation, hebben het stadsklimaat in Arnhem gemeten. De bakfietsers hebben ’s middags en ’s avonds een route door de stad gefietst van 15 tot 20 kilometer. De provincie Gelderland is een van de deelnemers aan het project.

De metingen zijn onderdeel van het project Future Cities. Dit Europese project is opgezet om tijdig maatregelen tegen de klimaatverandering te nemen. Eerder zijn er al infraroodbeelden gemaakt vanuit een vliegtuig boven Arnhem en Nijmegen. De leerstoel Meteorologie en luchtkwaliteit van Wageningen Universiteit voerde de metingen uit. Op de bakfiets is een zwarte bol gemonteerd die de ‘gevoelstemperatuur’ meet. De ‘gevoelstemperatuur’ is de luchttemperatuur in combinatie met de straling. Samen bepalen zij hoe warm het is in de beleving van de mens. De bakfietsen hebben ook de luchtvochtigheid, windrichting- en kracht en mate van zonlicht gemeten. Een visoog-camera op de bakfiets laat zien welk deel van de lucht bedekt is door bebouwing of bomen.
In steden loopt het kwik nu al hoger op dan in het landelijk gebied. Door de klimaatverandering zullen vaker extreme situaties als hittegolven voorkomen. Stedelijke gebieden nemen door asfalt, beton en steen meer warmte op dan het landelijk gebied. Deze warmte raken ze ’s nachts niet kwijt. Dat lukt wel als er meer groene, beplante daken komen, meer openbaar groen en water. Het opwekken en hergebruiken van duurzame energie is ook een goede maatregel.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Bakfiets onderzoekt klimaat in Arnhem - VerkeersNet

Bakfiets onderzoekt klimaat in Arnhem

Twee bakfietsen, die zijn ingericht als mobiel weerstation, hebben het stadsklimaat in Arnhem gemeten. De bakfietsers hebben ’s middags en ’s avonds een route door de stad gefietst van 15 tot 20 kilometer. De provincie Gelderland is een van de deelnemers aan het project.

De metingen zijn onderdeel van het project Future Cities. Dit Europese project is opgezet om tijdig maatregelen tegen de klimaatverandering te nemen. Eerder zijn er al infraroodbeelden gemaakt vanuit een vliegtuig boven Arnhem en Nijmegen. De leerstoel Meteorologie en luchtkwaliteit van Wageningen Universiteit voerde de metingen uit. Op de bakfiets is een zwarte bol gemonteerd die de ‘gevoelstemperatuur’ meet. De ‘gevoelstemperatuur’ is de luchttemperatuur in combinatie met de straling. Samen bepalen zij hoe warm het is in de beleving van de mens. De bakfietsen hebben ook de luchtvochtigheid, windrichting- en kracht en mate van zonlicht gemeten. Een visoog-camera op de bakfiets laat zien welk deel van de lucht bedekt is door bebouwing of bomen.
In steden loopt het kwik nu al hoger op dan in het landelijk gebied. Door de klimaatverandering zullen vaker extreme situaties als hittegolven voorkomen. Stedelijke gebieden nemen door asfalt, beton en steen meer warmte op dan het landelijk gebied. Deze warmte raken ze ’s nachts niet kwijt. Dat lukt wel als er meer groene, beplante daken komen, meer openbaar groen en water. Het opwekken en hergebruiken van duurzame energie is ook een goede maatregel.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.