1800 nieuwe oplaadpunten voor Rotterdam

e-autoMei dit jaar zette de gemeente Rotterdam in samenwerking met 16 andere gemeenten een omvangrijke aanbesteding voor laadpalen op de markt. Een uitbreiding van maximaal 4000 nieuwe laadpunten voor elektrische auto’s in het hele concessiegebied waarvan 1800 in Rotterdam. De opdracht voor de plaatsing, het beheer en de exploitatie van de palen is per 1 september 2016 gegund.

Met ENGIE gaat Rotterdam, 15 gemeenten uit de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en Gouda zorgen voor een forse impuls van het aantal laadpalen in de regio. Het is voor het eerst, mede dankzij MRDH, dat op deze grote schaal een aanbesteding voor laadinfrastructuur in de markt is gezet.

Elektrisch rijden is één van de belangrijke pijlers van het nieuwe stedelijk verkeersplan. Big data-analyse gaat een belangrijke rol spelen bij het plaatsen van nieuwe laadpalen. Daarbij ligt de focus niet meer alleen op het plaatsen van palen, maar eveneens op het zo optimaal mogelijk benutten van het oplaadnetwerk. Er wordt gemonitord hoe en hoe vaak de nieuwe oplaadpunten worden gebruikt. Op basis van deze analyses komen er waar nodig extra palen.

De laadpalen gelden nadrukkelijk als publieke voorziening. Iedereen kan dus gebruikmaken van de oplaadcapaciteit. Een belangrijke doelstelling binnen het project is het aanmerkelijk versnellen van het aanvraag- en realisatieproces. Hiervoor komt binnenkort een online aanvraagsysteem. Met dit systeem kunnen Rotterdammers makkelijk checken of het zinvol is een aanvraag voor uitbreiding van het netwerk te doen of dat ze al in de buurt van een laadpaal wonen of werken.

Binnen het project gaat ENGIE Services samen met de deelnemende gemeenten en de fabrikant van de laadpalen, EV-Box, enkele innovaties op het gebied van “makkelijker, toegankelijker, slimmer en sneller laden” testen. Denk hierbij aan Smart Charging. Hiermee draagt elektrisch rijden de komende jaren ook nadrukkelijk bij aan de energietransitie.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

1800 nieuwe oplaadpunten voor Rotterdam - VerkeersNet

1800 nieuwe oplaadpunten voor Rotterdam

e-autoMei dit jaar zette de gemeente Rotterdam in samenwerking met 16 andere gemeenten een omvangrijke aanbesteding voor laadpalen op de markt. Een uitbreiding van maximaal 4000 nieuwe laadpunten voor elektrische auto’s in het hele concessiegebied waarvan 1800 in Rotterdam. De opdracht voor de plaatsing, het beheer en de exploitatie van de palen is per 1 september 2016 gegund.

Met ENGIE gaat Rotterdam, 15 gemeenten uit de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en Gouda zorgen voor een forse impuls van het aantal laadpalen in de regio. Het is voor het eerst, mede dankzij MRDH, dat op deze grote schaal een aanbesteding voor laadinfrastructuur in de markt is gezet.

Elektrisch rijden is één van de belangrijke pijlers van het nieuwe stedelijk verkeersplan. Big data-analyse gaat een belangrijke rol spelen bij het plaatsen van nieuwe laadpalen. Daarbij ligt de focus niet meer alleen op het plaatsen van palen, maar eveneens op het zo optimaal mogelijk benutten van het oplaadnetwerk. Er wordt gemonitord hoe en hoe vaak de nieuwe oplaadpunten worden gebruikt. Op basis van deze analyses komen er waar nodig extra palen.

De laadpalen gelden nadrukkelijk als publieke voorziening. Iedereen kan dus gebruikmaken van de oplaadcapaciteit. Een belangrijke doelstelling binnen het project is het aanmerkelijk versnellen van het aanvraag- en realisatieproces. Hiervoor komt binnenkort een online aanvraagsysteem. Met dit systeem kunnen Rotterdammers makkelijk checken of het zinvol is een aanvraag voor uitbreiding van het netwerk te doen of dat ze al in de buurt van een laadpaal wonen of werken.

Binnen het project gaat ENGIE Services samen met de deelnemende gemeenten en de fabrikant van de laadpalen, EV-Box, enkele innovaties op het gebied van “makkelijker, toegankelijker, slimmer en sneller laden” testen. Denk hierbij aan Smart Charging. Hiermee draagt elektrisch rijden de komende jaren ook nadrukkelijk bij aan de energietransitie.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.