Draadloos laden heeft voor- en nadelen

qualcommWereldwijd zijn onderzoekinstituten en autofabrikanten bezig elektrisch rijden aantrekkelijker te maken door de kabel te vervangen door inductief laden. Ook in Rotterdam start men een proef.

Gewoon parkeren op de goede plek, en de auto wordt vanzelf opgeladen. Zo makkelijk moet het worden. EVConsult voert de pilot namens de gemeente uit samen met ElaadNL, ENGIE, EV-Box, HEVO Power en de ANWB.

De techniek heeft voor- en nadelen. Het voordeel is uiteraard dat men verlost is van de kabel, waardoor bijvoorbeeld ook hybride rijders wellicht weer meer elektrisch gaan rijden. Dat is ook een reden waarom inductieladen al wel regelmatig wordt toegepast bij elektrische bussen, die elektriciteit kunnen bijtanken bij het wachten bij de halte.

Nadeel is dat de techniek vooralsnog vrij duur is. Een inductie-installatie kost volgens schattingen in het buitenland ruwweg driemaal zoveel als de techniek met laden via een laadpaal. Verder gaat er energie verloren bij inductieladen. Uit het buitenland worden verliespercentages gemeld van 10 en 30 procent ten opzicht van laden via de kabel.

Verder loopt er onderzoek naar het vrijkomen van straling bij inductief laden.

In Engeland denkt men al een paar stappen verder. Daar wil men een proef doen met een elektrische weg, waarbij auto’s al rijdend inductief geladen worden.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.