Bestelauto’s goed voor eenderde van de fijnstofemissies in de stad

Bestelauto’s zorgen voor 34 % van de fijnstofemissies in de bebouwde kom van alle wegverkeer, terwijl hun aandeel van de gereden kilometers van alle wegverkeer binnen de bebouwde kom 12 % is.

Dat blijkt uit de studie “Gebruikers en Inzet van Bestelauto’s in Nederland”, verricht door een aantal bureaus zoals CE Delft en TNO in opdracht van Connekt.

Bestelauto’s zorgen ook voor ca. 14 % van de CO2 uitstoot van het Nederlands wagenpark (personen en vracht), en ca. 35 % van de CO2 uitstoot van logistiek verkeer (incl. binnenvaart).

Toch zijn het geen veelrijders. Het jaarkilometrage lijkt op dat van personenauto’s, 80% blijft op of onder de 30.000 km per jaar hangen, 95% onder de 40.000 km per jaar.

Bij bezorging aan huis is niet meer dan ca. 2-3 % van de bestelauto’s betrokken. Door een verdubbeling van E-commerce activiteiten zal het aantal bestelauto’s daarom niet sterk doen toenemen. Van alle bestelauto’s wordt 35-50% voor goederenlogistiek gebruikt; het bedrijfsmatig transport van goederen (inclusief materialen voor de bouw) en/of onderdelen al dan niet in combinatie met diensten. Ruim de helft van alle bestelauto’s wordt in gezet in de sectoren bouw en handel, bijvoorbeeld voor servicediensten in combinatie met gereedschappen.

Bestelauto’s blijven langer doorrijden dan vrachtauto’s, tot ca. 20 jaar lang. In de leeftijdscategorie van 15 tot 20 jaar rijden ze nog steeds meer dan 10.000 km per jaar. De oudere bestelauto’s zorgen voor een relatief grote bijdrage aan de luchtvervuiling: 8 % van de kilometers gereden door bestelauto’s (Euro 0-2) zorgen voor 9 % van de NOx en 39 % van de fijnstof uitstoot door bestelauto’s.

Bestelauto’s rijden vooral in de voorkant van de spits, en dat geldt vooral voor de bouw.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Bestelauto’s goed voor eenderde van de fijnstofemissies in de stad - VerkeersNet

Bestelauto’s goed voor eenderde van de fijnstofemissies in de stad

Bestelauto’s zorgen voor 34 % van de fijnstofemissies in de bebouwde kom van alle wegverkeer, terwijl hun aandeel van de gereden kilometers van alle wegverkeer binnen de bebouwde kom 12 % is.

Dat blijkt uit de studie “Gebruikers en Inzet van Bestelauto’s in Nederland”, verricht door een aantal bureaus zoals CE Delft en TNO in opdracht van Connekt.

Bestelauto’s zorgen ook voor ca. 14 % van de CO2 uitstoot van het Nederlands wagenpark (personen en vracht), en ca. 35 % van de CO2 uitstoot van logistiek verkeer (incl. binnenvaart).

Toch zijn het geen veelrijders. Het jaarkilometrage lijkt op dat van personenauto’s, 80% blijft op of onder de 30.000 km per jaar hangen, 95% onder de 40.000 km per jaar.

Bij bezorging aan huis is niet meer dan ca. 2-3 % van de bestelauto’s betrokken. Door een verdubbeling van E-commerce activiteiten zal het aantal bestelauto’s daarom niet sterk doen toenemen. Van alle bestelauto’s wordt 35-50% voor goederenlogistiek gebruikt; het bedrijfsmatig transport van goederen (inclusief materialen voor de bouw) en/of onderdelen al dan niet in combinatie met diensten. Ruim de helft van alle bestelauto’s wordt in gezet in de sectoren bouw en handel, bijvoorbeeld voor servicediensten in combinatie met gereedschappen.

Bestelauto’s blijven langer doorrijden dan vrachtauto’s, tot ca. 20 jaar lang. In de leeftijdscategorie van 15 tot 20 jaar rijden ze nog steeds meer dan 10.000 km per jaar. De oudere bestelauto’s zorgen voor een relatief grote bijdrage aan de luchtvervuiling: 8 % van de kilometers gereden door bestelauto’s (Euro 0-2) zorgen voor 9 % van de NOx en 39 % van de fijnstof uitstoot door bestelauto’s.

Bestelauto’s rijden vooral in de voorkant van de spits, en dat geldt vooral voor de bouw.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.