COLAS - Wattway - route solaire @ Magny-Les-Hameaux (78) - © Joachim Bertrand / COLAS

Rijden over zonneweg voor zwaar verkeer in Utrecht

We kennen de SloarRoad in Krommenie. Maar daar kunnen alleen fietsen overheen. De provincie Utrecht test een zonneweg die bestand moet zijn tegen zware vrachtauto’s.

Op de hoofdrijbaan van de N401 bij Kockingen wordt een zonnepanelenmat met beschermlaag bevestigd op het wegdek. Het gaat om het Franse product Wattway, ontwikkeld door het COLAS concern in samenwerking met de Franse overheid.  De zonnepanelen zijn bestand tegen zware voertuigen en zijn geschikt voor drukke wegen waar dagelijks meer dan 10.000 voertuigen gebruik van maken.

Onderhoud

De energiemat wordt aangebracht op één rijstrook over een lengte van 20 meter met een totale oppervlakte van 50 m². De pilot duurt 2 jaar. BAM infra en de provincie testen met deze pilot het rendement van de zonnepanelen en het effect op de gebruikte materialen bij toepassing op een drukke weg. Ook wordt onderzocht of de zonnecellenmat leidt tot minder onderhoud aan het asfalt en de mogelijkheid om in de toekomst met de opgewekte energie de weg – over het jaar – energieneutraal te verwarmen, zodat gladheidsbestrijding niet meer nodig is of kan worden beperkt.

De proef met Wattway vindt op dezelfde weg plaats als de proef om met bermplanten elektriciteit uit planten op te wekken. Uit die proef moet blijken of dit een alternatief kan zijn voor de zonnepanelen waar meetpunten langs de weg nu op draaien

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Rijden over zonneweg voor zwaar verkeer in Utrecht - VerkeersNet
COLAS - Wattway - route solaire @ Magny-Les-Hameaux (78) - © Joachim Bertrand / COLAS

Rijden over zonneweg voor zwaar verkeer in Utrecht

We kennen de SloarRoad in Krommenie. Maar daar kunnen alleen fietsen overheen. De provincie Utrecht test een zonneweg die bestand moet zijn tegen zware vrachtauto’s.

Op de hoofdrijbaan van de N401 bij Kockingen wordt een zonnepanelenmat met beschermlaag bevestigd op het wegdek. Het gaat om het Franse product Wattway, ontwikkeld door het COLAS concern in samenwerking met de Franse overheid.  De zonnepanelen zijn bestand tegen zware voertuigen en zijn geschikt voor drukke wegen waar dagelijks meer dan 10.000 voertuigen gebruik van maken.

Onderhoud

De energiemat wordt aangebracht op één rijstrook over een lengte van 20 meter met een totale oppervlakte van 50 m². De pilot duurt 2 jaar. BAM infra en de provincie testen met deze pilot het rendement van de zonnepanelen en het effect op de gebruikte materialen bij toepassing op een drukke weg. Ook wordt onderzocht of de zonnecellenmat leidt tot minder onderhoud aan het asfalt en de mogelijkheid om in de toekomst met de opgewekte energie de weg – over het jaar – energieneutraal te verwarmen, zodat gladheidsbestrijding niet meer nodig is of kan worden beperkt.

De proef met Wattway vindt op dezelfde weg plaats als de proef om met bermplanten elektriciteit uit planten op te wekken. Uit die proef moet blijken of dit een alternatief kan zijn voor de zonnepanelen waar meetpunten langs de weg nu op draaien

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.