Elektrische Bus Utrecht Lijn 1

Nieuwe Utrechtse stadsbussen stoten geen schadelijke stoffen meer uit

Foto: Provincie Utrecht

Elektrische Bus Utrecht Lijn 1

Op buslijn 1 in de stad Utrecht rijden sinds begin september tien elektrische zero-emissie-bussen van Qbuzz. Ze zijn in de plaats gekomen van exemplaren die op diesel rijden.

In Utrecht wordt zo ieder jaar 900.000 kilo CO2 minder uitgestoten. De nieuwe bussen zijn daarnaast aanmerkelijk stiller. Een nieuwe oplaadtechniek zorgt ervoor dat de batterij tussentijds kan opladen. Dat gebeurt met een zogenoemde ‘reversed pantograaf’: een stroomafnemer die op een bus neer kan zakken. Zo hoeft er niet op elke bus een pantograaf geplaatst te worden, maar is alleen een stroomontvanger nodig. Door deze techniek heeft de bus geen grote batterij nodig en blijft er meer ruimte over passagiers. In de batterij gaat 100 procent Nederlandse windenergie. Naast laden heeft de batterij ook een ontladings-optie: de batterij kan ’s avonds bij pieken in de stroomafname in de stad, stroom leveren aan het energienet.

Twee miljoen reizigers profiteren straks van de bussen. Nog geen jaar geleden investeerden Qbuzz, de provincie en de gemeente samen 4 miljoen euro om dit mogelijk te maken.

Heel blij

In 2028 moet het stedelijk en regionaal openbaar vervoer niets meer uitstoten, is de ambitie van het bestuur. Dat de stad Utrecht zelf in 2030 klimaatneutraal functioneren, speelde ook mee. ,,Deze bussen zijn stiller en comfortabeler en dus beter voor zowel reizigers als omwonenden en mede-weggebruikers’’, zegt wethouder Lot van Hooijdonk (verkeer en vervoer). ,,Uiteindelijk willen we dat de hele vloot elektrisch wordt.’’

Maar het kost nog wel wat tijd voor dat mogelijk is, beseft ze, samen met de andere betrokkenen. Qbuzz gaat de bussen daarom goed monitoren. Energieverbruik, batterijoptimalisatie, seizoensinvloeden – alles wordt tegen het licht gehouden. ,,Dit levert de kennis en ervaring op die nodig is om op te schalen’’, zegt directeur Michel van den Munckhof.

De stad heeft al wat stappen gemaakt om dit te verwezenlijken. Op lijn 2 rijden al elektrische bussen en de sneltram rijdt ook al volledig op groene stroom. Ook de trams van de nieuwe Uithoflijn gaan straks op groene stroom rijden.

Utrecht is niet de enige die hier stappen in zet. Sinds vorig jaar rijden er 43 elektrische bussen in en rond Eindhoven gaan rijden. Het is, in de woorden van busbedrijf Hermes, de grootste elektrische busvloot van Europa.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuwe Utrechtse stadsbussen stoten geen schadelijke stoffen meer uit - VerkeersNet
Elektrische Bus Utrecht Lijn 1

Nieuwe Utrechtse stadsbussen stoten geen schadelijke stoffen meer uit

Foto: Provincie Utrecht

Elektrische Bus Utrecht Lijn 1

Op buslijn 1 in de stad Utrecht rijden sinds begin september tien elektrische zero-emissie-bussen van Qbuzz. Ze zijn in de plaats gekomen van exemplaren die op diesel rijden.

In Utrecht wordt zo ieder jaar 900.000 kilo CO2 minder uitgestoten. De nieuwe bussen zijn daarnaast aanmerkelijk stiller. Een nieuwe oplaadtechniek zorgt ervoor dat de batterij tussentijds kan opladen. Dat gebeurt met een zogenoemde ‘reversed pantograaf’: een stroomafnemer die op een bus neer kan zakken. Zo hoeft er niet op elke bus een pantograaf geplaatst te worden, maar is alleen een stroomontvanger nodig. Door deze techniek heeft de bus geen grote batterij nodig en blijft er meer ruimte over passagiers. In de batterij gaat 100 procent Nederlandse windenergie. Naast laden heeft de batterij ook een ontladings-optie: de batterij kan ’s avonds bij pieken in de stroomafname in de stad, stroom leveren aan het energienet.

Twee miljoen reizigers profiteren straks van de bussen. Nog geen jaar geleden investeerden Qbuzz, de provincie en de gemeente samen 4 miljoen euro om dit mogelijk te maken.

Heel blij

In 2028 moet het stedelijk en regionaal openbaar vervoer niets meer uitstoten, is de ambitie van het bestuur. Dat de stad Utrecht zelf in 2030 klimaatneutraal functioneren, speelde ook mee. ,,Deze bussen zijn stiller en comfortabeler en dus beter voor zowel reizigers als omwonenden en mede-weggebruikers’’, zegt wethouder Lot van Hooijdonk (verkeer en vervoer). ,,Uiteindelijk willen we dat de hele vloot elektrisch wordt.’’

Maar het kost nog wel wat tijd voor dat mogelijk is, beseft ze, samen met de andere betrokkenen. Qbuzz gaat de bussen daarom goed monitoren. Energieverbruik, batterijoptimalisatie, seizoensinvloeden – alles wordt tegen het licht gehouden. ,,Dit levert de kennis en ervaring op die nodig is om op te schalen’’, zegt directeur Michel van den Munckhof.

De stad heeft al wat stappen gemaakt om dit te verwezenlijken. Op lijn 2 rijden al elektrische bussen en de sneltram rijdt ook al volledig op groene stroom. Ook de trams van de nieuwe Uithoflijn gaan straks op groene stroom rijden.

Utrecht is niet de enige die hier stappen in zet. Sinds vorig jaar rijden er 43 elektrische bussen in en rond Eindhoven gaan rijden. Het is, in de woorden van busbedrijf Hermes, de grootste elektrische busvloot van Europa.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.