Duitse steden mogen rijverbod opleggen aan dieselauto’s

Milieudefensie plaatst samen met luchtwachters een verkeersbord dat waarschuwt voor ongezonde lucht langs de Stadhouderskade in Amsterdam. FOTO MARTEN VAN DIJL / MILIEUDEFENSIE

Duitse steden mogen dieselvoertuigen weren. Dat heeft de hoogste federale bestuursrechter dinsdag bepaald. Diesels die niet aan de Europese emissie-eisen voldoen, kunnen geweigerd worden uit steden. De uitspraak is een overwinning voor de Deutsche Umwelthilfe (DUH), die strijdt voor schonere lucht in de steden.

In tientallen Duitse steden worden de normen voor stikstofoxide al jarenlang regelmatig overschreden. Een groot deel van die NOx-uitstoot wordt veroorzaakt door dieselvoertuigen. Meer dan zeventig steden in Duitsland staan op de zwarte lijst. Volgens de Europese norm mag maximaal 40 microgram stikstofoxide per kubieke meter worden uitgestoten. Een mogelijk verbod heeft betrekking op dieselvoertuigen die niet aan de EU 6-norm voldoen. Het gaat daarbij om modellen van voor 2015.

Lokale verantwoordelijkheid

De zaak ging vorig jaar van start met processen die waren aangespannen door de steden Düsseldorf en Stuttgart. De Duitse milieuorganisatie DUH wilde beide steden via de rechter dwingen om dieselvoertuigen uit bepaalde straten te weren. De rechtbank stelde de Deutsche Umwelthilfe in het gelijk, waarop de steden in beroep gingen. Dat beroep is nu door de rechter in Leipzig naar de prullenbak verwezen. Volgens de bestuursrechter is het voldoen aan de emissienormen wel degelijk een lokale verantwoordelijkheid.

De uitspraak kan grote gevolgen hebben voor automobilisten in Duitsland. Naar schatting rijden er zo’n 15 miljoen dieselauto’s rond bij onze oosterburen. Het merendeel daarvan voldoet niet aan de EU 6-norm, de Europese standaard die sinds 2015 verplicht is. De rechter benadrukt wel dat eventuele maatregelen gefaseerd moeten worden ingevoerd en dat er een overgangsperiode van kracht wordt.

Gevolgen

De ANWB verwacht dat de uitspraak gevolgen gaat hebben voor Nederlanders die naar Duitsland reizen. De organisatie denkt dat er niet alleen in Düsseldorf en Stuttgart, maar ook in twintig andere Duitse steden maatregelen genomen zullen worden, aangezien daar vergelijkbare procedures zijn gestart.

Ook in een aantal Nederlandse steden zijn niet alle dieselvoertuigen meer welkom. In het centrum van Rotterdam en Utrecht worden diesels vanaf 2001 geweerd. In Arnhem en Maastricht geldt een verbod voor oude vrachtwagens. De Gelderse stad heeft zelfs plannen om dieselvoertuigen van 2003 en ouder te gaan weren. Het definitieve besluit daarover wordt na komende gemeenteraadsverkiezingen genomen.

Onderzoek in Nederland

72 procent van de inwoners in de grote steden in ons land vindt dat vervuilende auto’s de binnenstad niet meer in mogen, blijkt uit recent onderzoek in opdracht van Milieudefensie. Hier deden 3.244 personen uit de twintig grootste steden aan mee. 29 procent van de stadsbewoners vindt dat alleen nog maar uitstootvrij autoverkeer in de binnenstad toelaten mag worden.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Duitse steden mogen rijverbod opleggen aan dieselauto’s - VerkeersNet

Duitse steden mogen rijverbod opleggen aan dieselauto’s

Milieudefensie plaatst samen met luchtwachters een verkeersbord dat waarschuwt voor ongezonde lucht langs de Stadhouderskade in Amsterdam. FOTO MARTEN VAN DIJL / MILIEUDEFENSIE

Duitse steden mogen dieselvoertuigen weren. Dat heeft de hoogste federale bestuursrechter dinsdag bepaald. Diesels die niet aan de Europese emissie-eisen voldoen, kunnen geweigerd worden uit steden. De uitspraak is een overwinning voor de Deutsche Umwelthilfe (DUH), die strijdt voor schonere lucht in de steden.

In tientallen Duitse steden worden de normen voor stikstofoxide al jarenlang regelmatig overschreden. Een groot deel van die NOx-uitstoot wordt veroorzaakt door dieselvoertuigen. Meer dan zeventig steden in Duitsland staan op de zwarte lijst. Volgens de Europese norm mag maximaal 40 microgram stikstofoxide per kubieke meter worden uitgestoten. Een mogelijk verbod heeft betrekking op dieselvoertuigen die niet aan de EU 6-norm voldoen. Het gaat daarbij om modellen van voor 2015.

Lokale verantwoordelijkheid

De zaak ging vorig jaar van start met processen die waren aangespannen door de steden Düsseldorf en Stuttgart. De Duitse milieuorganisatie DUH wilde beide steden via de rechter dwingen om dieselvoertuigen uit bepaalde straten te weren. De rechtbank stelde de Deutsche Umwelthilfe in het gelijk, waarop de steden in beroep gingen. Dat beroep is nu door de rechter in Leipzig naar de prullenbak verwezen. Volgens de bestuursrechter is het voldoen aan de emissienormen wel degelijk een lokale verantwoordelijkheid.

De uitspraak kan grote gevolgen hebben voor automobilisten in Duitsland. Naar schatting rijden er zo’n 15 miljoen dieselauto’s rond bij onze oosterburen. Het merendeel daarvan voldoet niet aan de EU 6-norm, de Europese standaard die sinds 2015 verplicht is. De rechter benadrukt wel dat eventuele maatregelen gefaseerd moeten worden ingevoerd en dat er een overgangsperiode van kracht wordt.

Gevolgen

De ANWB verwacht dat de uitspraak gevolgen gaat hebben voor Nederlanders die naar Duitsland reizen. De organisatie denkt dat er niet alleen in Düsseldorf en Stuttgart, maar ook in twintig andere Duitse steden maatregelen genomen zullen worden, aangezien daar vergelijkbare procedures zijn gestart.

Ook in een aantal Nederlandse steden zijn niet alle dieselvoertuigen meer welkom. In het centrum van Rotterdam en Utrecht worden diesels vanaf 2001 geweerd. In Arnhem en Maastricht geldt een verbod voor oude vrachtwagens. De Gelderse stad heeft zelfs plannen om dieselvoertuigen van 2003 en ouder te gaan weren. Het definitieve besluit daarover wordt na komende gemeenteraadsverkiezingen genomen.

Onderzoek in Nederland

72 procent van de inwoners in de grote steden in ons land vindt dat vervuilende auto’s de binnenstad niet meer in mogen, blijkt uit recent onderzoek in opdracht van Milieudefensie. Hier deden 3.244 personen uit de twintig grootste steden aan mee. 29 procent van de stadsbewoners vindt dat alleen nog maar uitstootvrij autoverkeer in de binnenstad toelaten mag worden.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.