Kamervragen over eigen koers Arnhem en Maastricht bij milieuzones

De regels voor milieuzones in Arnhem en Maastricht stuiten op politieke weerstand. Zowel de VVD als het CDA hebben Kamervragen gesteld hierover. Beide fracties zouden graag zien dat de twee steden geen eigen koers varen bij het inrichten van hun milieuzones. Zo ontstaat een lappendeken aan regels, die per stad kunnen verschillen. Dit kan aanzienlijke problemen geven voor onder meer stadsdistributie.

Om dit te voorkomen zijn recentelijk afspraken gemaakt tussen diverse stadsbesturen, de landelijke overheid en belangenorganisaties. Deze afspraken moeten zorgen voor gelijke regels in de veertien gemeentes die hun handtekening eronder hebben gezet. Arnhem en Maastricht horen hier ook bij, maar besluiten nu toch om af te wijken van het beleid in andere grote steden.

In gesprek

Zo wil Maastricht een milieuvignet invoeren, naar Duits voorbeeld. De Limburgse hoofdstad wil wel uniformiteit, maar dan met Duitse steden. Deze liggen dichterbij dan Nederlandse steden met plannen voor een milieuzone. Arnhem wil vanaf 1 januari 2019 diesel-personenauto’s van vóór 2004 uit de binnenstad weren. Het college gaat hierin verder dan Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, de drie andere steden met een grote milieuzone. Ook ziet de stad volgens de Telegraaf heil in een systeem waarbij voertuigen kunnen worden geflitst.

Verantwoordelijk staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft al aangegeven in gesprek te willen met beide gemeentebesturen. Ook de fracties van regeringspartijen VVD en CDA wijzen op het belang van uniforme regels. Dit vergroot de duidelijkheid voor het vrachtverkeer en voor automobilisten.

Tom van Gurp/NIEUWSBLAD TRANSPORT

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kamervragen over eigen koers Arnhem en Maastricht bij milieuzones - VerkeersNet

Kamervragen over eigen koers Arnhem en Maastricht bij milieuzones

De regels voor milieuzones in Arnhem en Maastricht stuiten op politieke weerstand. Zowel de VVD als het CDA hebben Kamervragen gesteld hierover. Beide fracties zouden graag zien dat de twee steden geen eigen koers varen bij het inrichten van hun milieuzones. Zo ontstaat een lappendeken aan regels, die per stad kunnen verschillen. Dit kan aanzienlijke problemen geven voor onder meer stadsdistributie.

Om dit te voorkomen zijn recentelijk afspraken gemaakt tussen diverse stadsbesturen, de landelijke overheid en belangenorganisaties. Deze afspraken moeten zorgen voor gelijke regels in de veertien gemeentes die hun handtekening eronder hebben gezet. Arnhem en Maastricht horen hier ook bij, maar besluiten nu toch om af te wijken van het beleid in andere grote steden.

In gesprek

Zo wil Maastricht een milieuvignet invoeren, naar Duits voorbeeld. De Limburgse hoofdstad wil wel uniformiteit, maar dan met Duitse steden. Deze liggen dichterbij dan Nederlandse steden met plannen voor een milieuzone. Arnhem wil vanaf 1 januari 2019 diesel-personenauto’s van vóór 2004 uit de binnenstad weren. Het college gaat hierin verder dan Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, de drie andere steden met een grote milieuzone. Ook ziet de stad volgens de Telegraaf heil in een systeem waarbij voertuigen kunnen worden geflitst.

Verantwoordelijk staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft al aangegeven in gesprek te willen met beide gemeentebesturen. Ook de fracties van regeringspartijen VVD en CDA wijzen op het belang van uniforme regels. Dit vergroot de duidelijkheid voor het vrachtverkeer en voor automobilisten.

Tom van Gurp/NIEUWSBLAD TRANSPORT

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.