parkeerplaats voor deelauto

‘Files verminderen alleen als we ritten in zelfrijdende auto delen’

De zelfrijdende auto gaat rijden zo gemakkelijk, goedkoop en plezierig maken, dat het aantal ritten en daarmee gepaard gaande files flink gaan toenemen in de toekomst. Behalve als we zoveel mogelijk gaan carpoolen. Dat schrijven Nicole Stofberg, UvA-promovenda, en Ananda Groag, mobiliteitsexpert bij ShareNL, in een whitepaper. Autodelen moet de norm worden en beleidsmakers en de auto-industrie moeten daarvoor alles in het werk stellen, betogen ze.

De derde transportrevolutie is op komst, voorzien Stofberg en Groag. Dat heeft volgens hen te maken met drie trends. De ontwikkeling op het gebied van zelfrijdend vervoer en elektrificatie, is de eerste. De tweede is de vordering in de ict-sector, waardoor voertuigen digitaal verbonden kunnen worden met elkaar. En als derde noemen ze de opkomst van het autodelen. Vooral die laatste ontwikkeling is belangrijk volgens de onderzoekers. Want gaan we onze zelfrijdende auto niet delen, dan nemen de files flink toe – en dan profiteren we niet van de potentie van dit nieuwe vervoersmiddel.

Taxi’s worden flink goedkoper met de komst van de zelfrijdende auto, schrijven Stofberg en Groag. Immers: je hoeft niet te betalen voor een (dure) bestuurder. Het gevolg kan zijn dat de zelfrijdende auto een serieuze concurrent wordt voor het OV. Mensen zullen veel vaker een zelfrijdende auto pakken, zeker omdat die je ook nog eens van deur naar deur brengt. Stofberg en Groag wijzen op onderzoek onder 489 Amsterdammers. De helft van de treinreizigers in die groep wil wel overstappen naar een zelfrijdend voertuig in de toekomst. En datzelfde geldt voor 30 procent van de mensen die fietsen naar hun werk.

Geen rijbewijs

Daarnaast maakt de zelfrijdende auto rijden mogelijk voor mensen die nu nog geen rijbewijs hebben of mogen, bijvoorbeeld jongeren, ouderen, maar ook mensen met gezondheidsproblemen of een handicap. Deze ontwikkeling maakt alleen al dat Amerikanen in 2050 tot 25 procent meer met de auto afleggen dan nu, stellen Stofberg en Groag. Ze benadrukken bovendien dat de groep die al rijdt, nog meer gaat rijden – onder andere door de flexibiliteit van de zelfrijdende auto, de luxe en het gemak om onderweg te kunnen werken. Dus, waarschuwen de onderzoekers, als deze ontwikkelingen doorzetten, wordt het alleen maar drukker in plaats van rustiger op de weg.

Carpoolen is de oplossing, aldus het whitepaper. Maar het grootste struikelblok, zo is te lezen, is de mens. Die wil liever niet met onbekenden in een auto zitten. We vinden het oncomfortabel, intimiderend en vaak niet veilig. Stofberg en Groag wijzen op onderzoek in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De bereidheid onder de geênqueteerden steeg naar iets boven de 50 procent als de ritprijs met 75 procent zou dalen. En dat terwijl carpoolen het aantal auto’s op de weg flink kan verminderen: met tweederde, concluderen de onderzoekers uit recent onderzoek in New York City.

Aanbevelingen

Financiële maatregelen, technische oplossingen – ze gaan het carpoolen niet stimuleren, voorzien Stofberg en Groag. Het gedrag van mensen, dat moet veranderen. Ze doen de auto-industrie en beleidsmakers vijf aanbevelingen die hierbij moeten helpen. Beleidsmakers op het terrein van mobiliteit hebben de sleutel in handen. Zij moeten van carpoolen de nieuwe norm maken, moeten goed werkende stimuleringsmaatregelen nemen en moeten kennis uitwisselen met andere relevante partijen. De tweede aanbeveling die ze doen luidt: maak autodelen aantrekkelijker met kortingen of andere financiële voordelen.

Het verankeren van autodelen in stadsontwikkelingsplannen en vervoersvisies is hun derde aanbeveling. De onderzoekers zien ook veel in het opzetten en stimuleren van publiek-private samenwerkingsprojecten en pilots. Als laatste noemen ze het verbeteren van de kwaliteit van de deelautovloot. Een auto moet schoon zijn, heel zijn, en moet veilig zijn – want dat kan aan automobilist helpen om zijn eigen auto weg te doen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

3 reacties op “‘Files verminderen alleen als we ritten in zelfrijdende auto delen’”

Henk Daalder|09.08.18|14:02

ADAS systemen die we in bestaande autos inbouwen hebben vele positieve resultaten
Jongeren en ouderen rijden veiliger > minder ongeluk files, en winst verzekeraars
Iedereen kan vlak achter de voorligger rijden, met hogere snelheid, er passen meer rijdende auto’s op de weg.
Naarmate de ADAS beter worden, is die benutting beter.
ADAS apart inbouwen is veel goedkopere doorstroming dan meer asfalt
Inbouw ADAS is ook een mooi export product

Brian Nass|09.08.18|13:41

Als je dat onderzoek met een populatie van 489 herhaalt in een minder stedelijk gebied verwacht ik dat de resultaten er heel anders uit zien.
Juist in het “buitengebied” zie ik veel mogelijkheden voor zelfrijdend vervoer. Verkeerssituaties zijn daar eenvoudiger, huidige reistijden zijn langer en over grotere afstand.

Henk Daalder|09.08.18|11:50

Flauwekul, Jan Pieter.
Autodelen gaat de files niet verminderen, niet zomaar. Regelgeving moet dat doen.
Maar je ziet een andere kwaliteit van zelf rijdende auto’s over het hoofd.
Ze kunnen veiling vlak achter elkaar rijden, in treintjes.
Daarmee passen er meer auto’s op de weg, stel een factor 2, vergeleken met files.
Zelfrijdende auto’s maken het mogelijk dat een file gewoon 80 of 100 km per uur rijdt.

Maar eerst krijgen we het ADAS systeem in de auto.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

'Files verminderen alleen als we ritten in zelfrijdende auto delen' - VerkeersNet
parkeerplaats voor deelauto

‘Files verminderen alleen als we ritten in zelfrijdende auto delen’

De zelfrijdende auto gaat rijden zo gemakkelijk, goedkoop en plezierig maken, dat het aantal ritten en daarmee gepaard gaande files flink gaan toenemen in de toekomst. Behalve als we zoveel mogelijk gaan carpoolen. Dat schrijven Nicole Stofberg, UvA-promovenda, en Ananda Groag, mobiliteitsexpert bij ShareNL, in een whitepaper. Autodelen moet de norm worden en beleidsmakers en de auto-industrie moeten daarvoor alles in het werk stellen, betogen ze.

De derde transportrevolutie is op komst, voorzien Stofberg en Groag. Dat heeft volgens hen te maken met drie trends. De ontwikkeling op het gebied van zelfrijdend vervoer en elektrificatie, is de eerste. De tweede is de vordering in de ict-sector, waardoor voertuigen digitaal verbonden kunnen worden met elkaar. En als derde noemen ze de opkomst van het autodelen. Vooral die laatste ontwikkeling is belangrijk volgens de onderzoekers. Want gaan we onze zelfrijdende auto niet delen, dan nemen de files flink toe – en dan profiteren we niet van de potentie van dit nieuwe vervoersmiddel.

Taxi’s worden flink goedkoper met de komst van de zelfrijdende auto, schrijven Stofberg en Groag. Immers: je hoeft niet te betalen voor een (dure) bestuurder. Het gevolg kan zijn dat de zelfrijdende auto een serieuze concurrent wordt voor het OV. Mensen zullen veel vaker een zelfrijdende auto pakken, zeker omdat die je ook nog eens van deur naar deur brengt. Stofberg en Groag wijzen op onderzoek onder 489 Amsterdammers. De helft van de treinreizigers in die groep wil wel overstappen naar een zelfrijdend voertuig in de toekomst. En datzelfde geldt voor 30 procent van de mensen die fietsen naar hun werk.

Geen rijbewijs

Daarnaast maakt de zelfrijdende auto rijden mogelijk voor mensen die nu nog geen rijbewijs hebben of mogen, bijvoorbeeld jongeren, ouderen, maar ook mensen met gezondheidsproblemen of een handicap. Deze ontwikkeling maakt alleen al dat Amerikanen in 2050 tot 25 procent meer met de auto afleggen dan nu, stellen Stofberg en Groag. Ze benadrukken bovendien dat de groep die al rijdt, nog meer gaat rijden – onder andere door de flexibiliteit van de zelfrijdende auto, de luxe en het gemak om onderweg te kunnen werken. Dus, waarschuwen de onderzoekers, als deze ontwikkelingen doorzetten, wordt het alleen maar drukker in plaats van rustiger op de weg.

Carpoolen is de oplossing, aldus het whitepaper. Maar het grootste struikelblok, zo is te lezen, is de mens. Die wil liever niet met onbekenden in een auto zitten. We vinden het oncomfortabel, intimiderend en vaak niet veilig. Stofberg en Groag wijzen op onderzoek in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De bereidheid onder de geênqueteerden steeg naar iets boven de 50 procent als de ritprijs met 75 procent zou dalen. En dat terwijl carpoolen het aantal auto’s op de weg flink kan verminderen: met tweederde, concluderen de onderzoekers uit recent onderzoek in New York City.

Aanbevelingen

Financiële maatregelen, technische oplossingen – ze gaan het carpoolen niet stimuleren, voorzien Stofberg en Groag. Het gedrag van mensen, dat moet veranderen. Ze doen de auto-industrie en beleidsmakers vijf aanbevelingen die hierbij moeten helpen. Beleidsmakers op het terrein van mobiliteit hebben de sleutel in handen. Zij moeten van carpoolen de nieuwe norm maken, moeten goed werkende stimuleringsmaatregelen nemen en moeten kennis uitwisselen met andere relevante partijen. De tweede aanbeveling die ze doen luidt: maak autodelen aantrekkelijker met kortingen of andere financiële voordelen.

Het verankeren van autodelen in stadsontwikkelingsplannen en vervoersvisies is hun derde aanbeveling. De onderzoekers zien ook veel in het opzetten en stimuleren van publiek-private samenwerkingsprojecten en pilots. Als laatste noemen ze het verbeteren van de kwaliteit van de deelautovloot. Een auto moet schoon zijn, heel zijn, en moet veilig zijn – want dat kan aan automobilist helpen om zijn eigen auto weg te doen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

3 reacties op “‘Files verminderen alleen als we ritten in zelfrijdende auto delen’”

Henk Daalder|09.08.18|14:02

ADAS systemen die we in bestaande autos inbouwen hebben vele positieve resultaten
Jongeren en ouderen rijden veiliger > minder ongeluk files, en winst verzekeraars
Iedereen kan vlak achter de voorligger rijden, met hogere snelheid, er passen meer rijdende auto’s op de weg.
Naarmate de ADAS beter worden, is die benutting beter.
ADAS apart inbouwen is veel goedkopere doorstroming dan meer asfalt
Inbouw ADAS is ook een mooi export product

Brian Nass|09.08.18|13:41

Als je dat onderzoek met een populatie van 489 herhaalt in een minder stedelijk gebied verwacht ik dat de resultaten er heel anders uit zien.
Juist in het “buitengebied” zie ik veel mogelijkheden voor zelfrijdend vervoer. Verkeerssituaties zijn daar eenvoudiger, huidige reistijden zijn langer en over grotere afstand.

Henk Daalder|09.08.18|11:50

Flauwekul, Jan Pieter.
Autodelen gaat de files niet verminderen, niet zomaar. Regelgeving moet dat doen.
Maar je ziet een andere kwaliteit van zelf rijdende auto’s over het hoofd.
Ze kunnen veiling vlak achter elkaar rijden, in treintjes.
Daarmee passen er meer auto’s op de weg, stel een factor 2, vergeleken met files.
Zelfrijdende auto’s maken het mogelijk dat een file gewoon 80 of 100 km per uur rijdt.

Maar eerst krijgen we het ADAS systeem in de auto.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.