Blog: zijn we niet een beetje ‘overmobiel’ geworden?

Wandelen in de buurt, dat doet Walther Ploos van Amstel, lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam graag. Er gaat geen dag voorbij of hij ontdekt weer een nieuw adresje voor kleding, een bijzonder cadeau, een wijntje of een hapje. Maar hij ziet dat veel straten steeds meer op snelwegen lijken – een probleem dat in veel steden speelt. “Laat die fiets, biro, scooter en auto gewoon wat vaker staan, vergeet je OV-chipkaart en ontdek je eigen buurt”, bepleit hij.

In het voorjaar werden we verrast door de prachtige, geurende rozen op ons zondagse loopje naar het zwembad. Onze buurt leek wel een grote rozentuin. Ik wandel veel in de buurt. Er gaat geen dag voorbij of ik ontdek weer een nieuw adresje voor kleding, een bijzonder cadeau, een wijntje of een hapje. Het is een sociale buurt. Mensen groeten elkaar en zelfs de expats doen moeite om goedendag te zeggen.

Flow en vrijheid

Jammer is dat veel straten rond mijn buurt steeds meer op snelwegen lijken. Op hoge snelheid is iedereen ergens naartoe onderweg. Soms met kinderen, soms met sporttas, soms met stropdas om, soms met een stap pizza’s, soms face-timend en soms gewoon samen kletsend, zomaar. Ze zijn allemaal even gehaast met die blik op oneindig. Kom niet in mijn ‘flow’. Kom niet aan mijn vrijheid.

Waar gaan ze allemaal heen? Het lijkt erop of de ene helft van de stad steevast onderweg is van de ene kant van de stad naar de andere kant. Het gaat zelfs in het weekend door. Het kan dus niet allemaal woon-werkverkeer zijn. Liefst dwars door het centrum. We zijn verwend met het gemak waarmee we in steden van de ene kant van de stad naar de andere kant kunnen met fiets, openbaar vervoer en taxi. Zijn we inmiddels niet ‘overmobiel’ geworden?

Overmobiliteit

Steden kreunen onder die overmobiliteit. Overal in de stad vechten scooters, fietsers, voetgangers en motorvoertuigen om de schaarse ruimte. De straten worden er met al dat geparkeerde schroot, ook op de stoepen, niet aantrekkelijker op. Zeker niet voor mindere mobiele bewoners. Mobiliteit is al lang niet meer inclusief en eerlijk. ?Door die overmobiliteit veranderen ‘coldspot’ in de stad van de een op de andere dag in oververhitte en overhippe ‘hotspots’. Je bent overal in 10 tot 15 minuten. Zo verdwijnt de sociale cohesie uit de buurt. Gebeurt dat straks ook met de nieuwe woonwijken die we gaan bouwen? Ik hoop het niet.

Zoek het dichterbij

Ga eens wat vaker naar de winkels in de buurt, kies een school op loopafstand voor de kinderen, fitness met jouw buurtgenoten, ga op de koffie bij de buren, haal een jointje bij de coffeeshop op de hoek, vertel een beetje aangeschoten stoere verhalen in de buurtkroeg en loop eens fijn die knappe buurjongen, met die leuke hond, tegen het lijf.

Wandelend zie je meer, geniet je meer en versier je meer. Laat die fiets, biro (een soort golfkarretje, red.), scooter en auto gewoon wat vaker staan, vergeet je OV-chipkaart en ontdek je eigen buurt. Dat is goed voor de stad en jouw buurt. En, is ook nog eens beter voor jouw bloeddruk. Overmobiliteit? Mag het niet wat minder en mag het niet wat langzamer.

Walther Ploos van Amstel, lector Citylogistiek Hogeschool van Amsterdam

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

1 reactie op “Blog: zijn we niet een beetje ‘overmobiel’ geworden?”

Tracy Metz|25.11.18|20:16

Dat heeft Walther heel mooi verwoord! voor wie dit onderwerp herkent: op 29 nov gaat mijn live talkshow Stadsleven in De Balie over de vraag ‘Van wie is de weg?’ we zijn nu idd hypermobiel, er lopen tientallen soort vervoersmiddelen met verschillende snelheden door elkaar en het lijkt soms oorlog op het wegdek. Kijk op http://www.stadsleven.nu voor het programma – hoop je er te zien!
Tracy Metz

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.