Een tankstation. FOTO Taxaco

Nieuwe campagne spoort mensen aan autobanden op te pompen

Mensen aansporen om banden van hun auto elke twee maanden te controleren om spanning en beschadigingen. Dat is het doel van een nieuwe campagne van onder meer het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ANWB, Bovag en Milieu Centraal. Zo rijden mensen volgens de partijen veiliger, zuiniger, stiller en schoner.

Er is volgens de partijen nog een wereld te winnen. 60 procent van de Nederlanders rijdt rond met te slap opgepompte banden. De helft van alle Nederlanders checkt zijn of haar bandenspanning minder dan drie keer per jaar, in plaats van de aanbevolen om de twee maanden. 42 procent weet dat bandenspanning het best gemeten kan worden wanneer de banden koud zijn, terwijl 20 procent denkt onterecht dat dit het beste kan als de banden warm zijn.

Vers opgepompte band

Daarom start vandaag de campagne ‘Geef je banden lucht’. Automobilisten worden met onder meer radiospotjes en informatie bij het tankstation gewezen op de voordelen van een vers opgepompte band. Ook worden ze aangemoedigd om de banden van hun auto elke twee maanden te controleren op spanning en beschadigingen. Bij de campagne zijn onder meer betrokken: het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, RAI-vereniging, ANWB, BOVAG en Milieu Centraal

De voordelen van een harde band zijn legio, benadrukken de partijen. Rijden alle auto’s met de juiste bandenspanning, dan kan dat zo’n 0,4 Megaton CO2 per jaar aan uitstoot besparen. De juiste spanning zorgt bovendien voor meer grip (kortere remweg en kleinere kans op slip), minder brandstofverbruik en minder slijtage van de band. Dat kan automobilisten al snel 100 euro per jaar opleveren.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

1 reactie op “Nieuwe campagne spoort mensen aan autobanden op te pompen”

Politiek Nederland|12.01.20|15:31

Leuk hoor deze campagne. Vroege deed ik dit veel vaker. Waarom nu niet, je moet er voor betalen, dat is opzicht niet zo erg, maar het probleem zit hem in dat je met muntgeld moet betalen, nou dat heb ik nooit meer. Dan varieert de prijs van 50€ cent, tot 2€ voor 12 min. 12 min….. serieus…. en geen geld terug als je met 5 min klaar bent. Ik hoorde laatst ook op de radio dan te veel Nederlanders met te zachte banden rond rijd, hoe zou dit nu komen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.