Een doorsnede van het fietspad. FOTO Twitter/KWS

Tweede pilot PlasticRoad in Giethoorn, aanleg gestart

Een doorsnede van het fietspad. FOTO Twitter/KWS

Na vandaag mag ook Steenwijkerland zich toevoegen aan de lijst van gemeenten met een PlasticRoad. De aanleg van de tweede PlasticRoad is donderdag gestart. Het fietspad, grotendeels gemaakt van gerecycled plastic, ligt langs de provinciale weg N334 in Giethoorn en is dertig meter lang. Afgelopen september is de creatie van KWS, Wavin en Total voor het eerst aangelegd, in Zwolle.

Met het in elkaar klikken van twee wegelementen verrichtten Overijssels gedeputeerde Bert Boerman en wethouder Marcel Scheringa van gemeente Steenwijkerland samen met het PlasticRoad-team de starthandeling.

In slechts een paar uur zijn deze donderdagochtend de PlasticRoad-elementen gelegd. Komende dagen werken de ontwikkelaars aan de afwerking, zoals de berm en de aansluiting op de bestaande tegelverharding. Na het weekend gaat het fietspad open. Net zoals in Zwolle bevat ook deze weg evenveel gerecycled plastic als 218.000 plastic bekertjes of 500.000 plastic flesdoppen. Hij bestaat nog niet volledig uit gerecycled plastic, maar dat is in de toekomst wel de bedoeling.

Haalbaarheid

In Overijssel liggen nu twee PlasticRoad-fietspaden: een in Zwolle en een in Giethoorn. Tot volle tevredenheid van gedeputeerde Bert Boerman. “De provincie stimuleert ondernemers met vernieuwende en duurzame ideeën en draagt zo bij aan een circulaire economie. Door een fietspad in onze provincie beschikbaar te stellen kan het nieuwe PlasticRoad-concept in de praktijk worden getoetst op technische en economische haalbaarheid. Daarmee brengen we de innovatie weer een stukje verder.”

Het grootste verschil met Zwolle is de zettingsgevoelige ondergrond in en rondom Giethoorn, stellen de ontwikkelaars gezamenlijk in een persbericht. De grond wordt door druk en belasting samengedrukt (zetting) en kan daardoor problemen veroorzaken bij bijvoorbeeld de aanleg van infrastructuur. “In Giethoorn kunnen we goed de voordelen testen van het lage gewicht van de PlasticRoad elementen in relatie tot die zettingen”, zegt Marcel Jager van Wavin.

Doorontwikkelen

Verder verschilt de tweede pilot met name in de manier van aanleggen. Zo rijden de bouwers tijdens de aanleg direct al met licht materieel over de gelegde PlasticRoad-elementen, in plaats van ernaast.

De beide pilots in Zwolle en Giethoorn worden voor vijf jaar continu gemonitord door de PlasticRoad-partners en hun opdrachtgevers. In de tussentijd worden beide pilots regelmatig geëvalueerd om het PlasticRoad-concept door te ontwikkelen tot een product dat in de markt kan worden gezet.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.