Circulair viaduct Kampen FOTO Rijkswaterstaat

Bij Kampen staat eerste viaduct dat ongeschonden herbouwd kan worden

Bij Kampen is het eerste circulaire betonnen viaduct van Nederland geplaatst. Het bouwwerk, een prototype, bestaat uit 40 betonnen elementen en kan volledig en ongeschonden worden gedemonteerd, verplaatst en herbouwd. Het circulaire viaduct is een initiatief van Rijkswaterstaat, aannemer Van Hattum en Blankevoort en prefab-bouwer Consolis Spanbeton.

De drie partijen testen het viaduct een aantal maanden op een werkterrein dat is ingericht voor de bouw van de Reevesluis. De sluis is onderdeel van het project Ruimte voor de Rivier IJsseldelta. Werkverkeer daar zal gebruik maken van het viaduct. Met uitgebreide monitoring wordt in de gaten gehouden hoe het viaduct zich gedraagt. Het bouwwerk zorgt volgens de betrokkenen voor 49 procent minder CO2-uitstoot ten opzichte van 1990 én circulaire werken in 2030.

Leeromgeving

Het initiatief voor het circulaire viaduct werd genomen door Van Hattum en Blankevoort, dat ermee aanklopte bij Rijkswaterstaat. Samen met Consolis-Spanbeton gingen de drie partijen vervolgens aan de slag om het ontwerp uit te werken en te realiseren. Rijkswaterstaat treedt hierbij op als zogenoemde launching customer, de eerste gebruiker. Samenwerking binnen de hele keten is noodzakelijk om volledig circulair bouwen mogelijk te maken.

Volgend jaar brengen Rijkswaterstaat, Van Hattum en Blankevoort en de Bouwcampus opdrachtgevers, marktpartijen uit de infra en kennisinstituten bij elkaar in een leeromgeving. Het doel is om samen tot afspraken te komen over de inkoop en aanbod van circulaire viaducten. In december organiseren de partners hiervoor een aantal verkenningsbijeenkomsten. De startbijeenkomst vindt plaats op maandag 14 januari, op het werkterrein waar ook het circulair viaduct staat.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.