Laadpaal van Shell. FOTO: TankPro

Snelle groei aantal volledig elektrische auto’s Vlaanderen

Vlaanderen telt momenteel meer dan 33.000 elektrische auto’s en een zeer groot aantal elektrische motorfietsen en bromfietsen. Daarmee is milieuvriendelijke mobiliteit in opmars, mét de laatste vier maanden een opvallend sterke groei voor het marktaandeel zuiver elektrische wagens. Dat meldt de kersverse Vlaamse energieminister Lydia Peeters (VLD).

Waar het marktaandeel ‘zuiver elektrische wagens’ van januari 2017 tot augustus 2018 gemiddeld rond 0,6 procent schommelde, tekent er zich sinds september 2018 een forse groei af, met een marktaandeel van 1,94 procent in december 2018. Een hele stap vooruit, meent Peeters. “Al is er nog een kloof te dichten met de beoogde doelstelling van 7,5 procent volledig elektrische wagens tegen 2020.”

Het Vlaamse marktaandeel ‘milieuvriendelijke’ wagens – met inbegrip van de plug-in hybride elektrische wagens en die op aardgas en waterstof – komt vandaag overeen met 4 procent. In totaal telt Vlaanderen volgens het overheidsdepartement Omgeving 42.954 ‘groene’ wagens, waarvan 7.934 volledig elektrisch, 9.644 op aardgas en 25.376 plug-in hybride.

Op schema

Nog tot eind 2019 kent de Vlaamse overheid ook een premie toe bij de aankoop van elektrische wagens, motorfietsen en bromfietsen. Daarnaast is er de vrijstelling van belasting op de inverkeerstelling en van de jaarlijkse verkeersbelasting.

“Het aanbod van onder meer de autoconstructeurs zal nog moeten groeien, maar de omschakeling naar elektrische voertuigen zet zich steeds meer door,” stelt de minister. “Daarnaast zit de uitrol van de laadinfrastructuur op schema met vandaag meer dan 2.600 publieke laadpunten; tegen 2020 willen we de kaap van 5.000 ronden.”

Vlaanderen sleurt België mee

Eind 2017 voerde Zweden de top tien aan binnen de Europese Unie, met het hoogste marktaandeel elektrische voertuigen. Vooral door de Vlaamse cijfers – het Waalse aandeel is erg klein – volgde België op de tweede plaats, dankzij het succes van plug-in hybride voertuigen. Finland, Oostenrijk en Luxemburg vervolledigen de top vijf.

“Daarmee doet België het algemeen gezien beter dan Nederland en Frankrijk, al scoren deze buurlanden dan weer beter voor het aandeel volledig elektrische voertuigen,” geeft Peeters toe. “Voor 2018 zal de vergelijking er vermoedelijk anders uitzien, ook al omdat zeker in Vlaanderen de verhouding tussen volledig elektrische voertuigen en plug-in hybrides stilaan meer in balans geraakt.”

Werknemers

Bijna tegelijkertijd maakte Total bekend dat het op de Belgische markt Easycharging introduceert, een geïntegreerde laadoplossing voor elektrische bedrijfsvoertuigen. In september 2018 nam Total in dit kader G2mobility over, een van de belangrijkste Franse aanbieders van slimme laadoplossingen.

“Met een enkele kaart kunnen werknemers hun elektrische auto voortaan opladen aan 70.000 laadpalen in Europa, waarvan vierduizend in België, én gewone brandstof tanken als ze een hybride voertuig hebben,” vertelt Fabrice Carême, cards manager bij Total België. “Al deze uitgaven worden vervolgens in het beheersysteem van de klant samengebracht, ongeacht de toepassing of de gebruikte energie.”

Auteur: Koen Mortelmans

6 reacties op “Snelle groei aantal volledig elektrische auto’s Vlaanderen”

Andrew Thijssen|15.01.19|19:06

Ga jij alleen op je gehoor door het verkeer Remco?

Roelof Veldhuis|15.01.19|12:01

Hallo Remko,
Uit onwetendheid kan je geen conclusies trekken. Uit eerste hand kan je vertellen dat het rijden met een elektrische MF misschien nog wel leuker is dan met ICE. Zie mijn artikelen op LinkedIn. Ook je oordeel over het rijden in de bebouwde kom is ongegrond, een BEV MF maakt voldoende geluid en per 1 juli a.s. komt daar een akoestisch signaal bij door nieuwe EU-regelgeving voor alle EV’s. Huur eens een BEV-motor bij b.v. http://www.elektricmotorcycles.nl
Groeten, Roelof.

Roelof Veldhuis|15.01.19|11:46

Hallo Remko,
Onwetendheid maakt nog niet dat je hoeft te oordelen. Uit eerste hand kan ik je vertellen dat het rijden met een elektrische motorfiets misschien nog leuker is dan met ICE. Ook je tweede opmerking is ingegeven door onwetendheid: een elektrische motorfiets maakt voldoende geluid om ruim op tijd te worden opgemerkt en overigens is er m.i.v. 1 juli a.s. een akoestische ‘verklikker’ verplicht op alle EV’s door EU-regelgeving. Huur eens een motor bij b.v. http://www.electricmotorcycles.nl

Remko Zeven|14.01.19|16:38

Nu alleen nog betaalbaar maken dan kunnen alle gilets jaunes wereldwijd er ook in rijden …

Remko Zeven|14.01.19|16:34

zeg ‘ns wat op mijn verdomd interessante bijdragen …

met vriendelijke groet,

bien amicalement,

uw trouwe lezer

Remko Zeven|14.01.19|11:16

Wat is in vredesnaam een electrische motorfiets ? Iedere “aardigheid” van het motorrijden is dan wel weg (maar dat is uiteraard inherent aan de transitie en vloeken in de kerk van alle “correcten”) Veel prangerder is de vraag of zo’n motorfiets niet nog een veelvoud gevaarlijker is dan de stille (electrische)bromfietsen die met een rotvaart door een stad als Amsterdam rijden met gevaar voor menig medeweggebuiker en met name voetgangers …

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Snelle groei aantal volledig elektrische auto's Vlaanderen - VerkeersNet
Laadpaal van Shell. FOTO: TankPro

Snelle groei aantal volledig elektrische auto’s Vlaanderen

Vlaanderen telt momenteel meer dan 33.000 elektrische auto’s en een zeer groot aantal elektrische motorfietsen en bromfietsen. Daarmee is milieuvriendelijke mobiliteit in opmars, mét de laatste vier maanden een opvallend sterke groei voor het marktaandeel zuiver elektrische wagens. Dat meldt de kersverse Vlaamse energieminister Lydia Peeters (VLD).

Waar het marktaandeel ‘zuiver elektrische wagens’ van januari 2017 tot augustus 2018 gemiddeld rond 0,6 procent schommelde, tekent er zich sinds september 2018 een forse groei af, met een marktaandeel van 1,94 procent in december 2018. Een hele stap vooruit, meent Peeters. “Al is er nog een kloof te dichten met de beoogde doelstelling van 7,5 procent volledig elektrische wagens tegen 2020.”

Het Vlaamse marktaandeel ‘milieuvriendelijke’ wagens – met inbegrip van de plug-in hybride elektrische wagens en die op aardgas en waterstof – komt vandaag overeen met 4 procent. In totaal telt Vlaanderen volgens het overheidsdepartement Omgeving 42.954 ‘groene’ wagens, waarvan 7.934 volledig elektrisch, 9.644 op aardgas en 25.376 plug-in hybride.

Op schema

Nog tot eind 2019 kent de Vlaamse overheid ook een premie toe bij de aankoop van elektrische wagens, motorfietsen en bromfietsen. Daarnaast is er de vrijstelling van belasting op de inverkeerstelling en van de jaarlijkse verkeersbelasting.

“Het aanbod van onder meer de autoconstructeurs zal nog moeten groeien, maar de omschakeling naar elektrische voertuigen zet zich steeds meer door,” stelt de minister. “Daarnaast zit de uitrol van de laadinfrastructuur op schema met vandaag meer dan 2.600 publieke laadpunten; tegen 2020 willen we de kaap van 5.000 ronden.”

Vlaanderen sleurt België mee

Eind 2017 voerde Zweden de top tien aan binnen de Europese Unie, met het hoogste marktaandeel elektrische voertuigen. Vooral door de Vlaamse cijfers – het Waalse aandeel is erg klein – volgde België op de tweede plaats, dankzij het succes van plug-in hybride voertuigen. Finland, Oostenrijk en Luxemburg vervolledigen de top vijf.

“Daarmee doet België het algemeen gezien beter dan Nederland en Frankrijk, al scoren deze buurlanden dan weer beter voor het aandeel volledig elektrische voertuigen,” geeft Peeters toe. “Voor 2018 zal de vergelijking er vermoedelijk anders uitzien, ook al omdat zeker in Vlaanderen de verhouding tussen volledig elektrische voertuigen en plug-in hybrides stilaan meer in balans geraakt.”

Werknemers

Bijna tegelijkertijd maakte Total bekend dat het op de Belgische markt Easycharging introduceert, een geïntegreerde laadoplossing voor elektrische bedrijfsvoertuigen. In september 2018 nam Total in dit kader G2mobility over, een van de belangrijkste Franse aanbieders van slimme laadoplossingen.

“Met een enkele kaart kunnen werknemers hun elektrische auto voortaan opladen aan 70.000 laadpalen in Europa, waarvan vierduizend in België, én gewone brandstof tanken als ze een hybride voertuig hebben,” vertelt Fabrice Carême, cards manager bij Total België. “Al deze uitgaven worden vervolgens in het beheersysteem van de klant samengebracht, ongeacht de toepassing of de gebruikte energie.”

Auteur: Koen Mortelmans

6 reacties op “Snelle groei aantal volledig elektrische auto’s Vlaanderen”

Andrew Thijssen|15.01.19|19:06

Ga jij alleen op je gehoor door het verkeer Remco?

Roelof Veldhuis|15.01.19|12:01

Hallo Remko,
Uit onwetendheid kan je geen conclusies trekken. Uit eerste hand kan je vertellen dat het rijden met een elektrische MF misschien nog wel leuker is dan met ICE. Zie mijn artikelen op LinkedIn. Ook je oordeel over het rijden in de bebouwde kom is ongegrond, een BEV MF maakt voldoende geluid en per 1 juli a.s. komt daar een akoestisch signaal bij door nieuwe EU-regelgeving voor alle EV’s. Huur eens een BEV-motor bij b.v. http://www.elektricmotorcycles.nl
Groeten, Roelof.

Roelof Veldhuis|15.01.19|11:46

Hallo Remko,
Onwetendheid maakt nog niet dat je hoeft te oordelen. Uit eerste hand kan ik je vertellen dat het rijden met een elektrische motorfiets misschien nog leuker is dan met ICE. Ook je tweede opmerking is ingegeven door onwetendheid: een elektrische motorfiets maakt voldoende geluid om ruim op tijd te worden opgemerkt en overigens is er m.i.v. 1 juli a.s. een akoestische ‘verklikker’ verplicht op alle EV’s door EU-regelgeving. Huur eens een motor bij b.v. http://www.electricmotorcycles.nl

Remko Zeven|14.01.19|16:38

Nu alleen nog betaalbaar maken dan kunnen alle gilets jaunes wereldwijd er ook in rijden …

Remko Zeven|14.01.19|16:34

zeg ‘ns wat op mijn verdomd interessante bijdragen …

met vriendelijke groet,

bien amicalement,

uw trouwe lezer

Remko Zeven|14.01.19|11:16

Wat is in vredesnaam een electrische motorfiets ? Iedere “aardigheid” van het motorrijden is dan wel weg (maar dat is uiteraard inherent aan de transitie en vloeken in de kerk van alle “correcten”) Veel prangerder is de vraag of zo’n motorfiets niet nog een veelvoud gevaarlijker is dan de stille (electrische)bromfietsen die met een rotvaart door een stad als Amsterdam rijden met gevaar voor menig medeweggebuiker en met name voetgangers …

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.