Ook zonder thuiswerkadvies werken veel werknemers meer dan de helft van de tijd thuis. Beeld: IenW, Tineke Dijkstra Fotografie

Woon-werkverkeer gaat over steeds grotere afstanden

Ook zonder thuiswerkadvies werken veel werknemers meer dan de helft van de tijd thuis. Beeld: IenW, Tineke Dijkstra Fotografie

De afstanden waarover we ons verplaatsen zijn de afgelopen decennia toegenomen. Vooral de reisafstanden in het woon-werkverkeer zijn de afgelopen decennia gegroeid: van gemiddeld 14,6 kilometer naar 19,0 kilometer. Dat blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving.

De onderzoekers hielden alle dagelijkse verplaatsingen tegen het licht: van studenten in het hoger onderwijs, van winkelend en recreërend publiek en van mensen die op visite gaan bij familie of vrienden. Ook keken ze naar naar verschillen in gedrag tussen laag-, middelbaar en hoogopgeleiden. Het PBL onderzocht de periode tussen 1995 en 2016.

Nauwelijks verder

Vooral de reisafstanden in het woon-werkverkeer zijn de afgelopen decennia toegenomen: van gemiddeld 14,6 kilometer naar 19,0 kilometer. Inmiddels pendelt 1 op de 3 werkenden (33 procent) tussen verschillende steden; in 1995 was dat 27 procent.

Hoogopgeleiden (hbo of hoger) hebben veel vaker dan laagopgeleiden (vmbo of lager) een baan in een stad waar ze niet wonen. Ook 1 op de 3 studenten die hoger onderwijs volgt, reist op en neer tussen steden. Winkelen, recreëren en op visite gaan doen we voornamelijk dichter bij huis dan werken en studeren. Hiervoor reizen we nauwelijks verder dan zo’n twintig jaar geleden.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Woon-werkverkeer gaat over steeds grotere afstanden”

Pat Rick|21.02.20|12:29

Nu dat PHS wordt gerealiseerd mag de aandacht verschuiven van voor- en na-transport. Dit om de totale reistijd aantrekkelijker te maken dan autotijd. En eigenlijk een autovrije life-style te creeren.

Dit is ook nodig om reizen per HSL naar Europese steden een succes te maken is. Want het reizen naar een HSL-station weegt zwaar in de beslissing om wel of niet met de hele reis met de auto te gaan. Dus hoogfrequent OV via metro dat zeker rond A’dam moet dit uitgebreid worden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Woon-werkverkeer gaat over steeds grotere afstanden - VerkeersNet
Ook zonder thuiswerkadvies werken veel werknemers meer dan de helft van de tijd thuis. Beeld: IenW, Tineke Dijkstra Fotografie

Woon-werkverkeer gaat over steeds grotere afstanden

Ook zonder thuiswerkadvies werken veel werknemers meer dan de helft van de tijd thuis. Beeld: IenW, Tineke Dijkstra Fotografie

De afstanden waarover we ons verplaatsen zijn de afgelopen decennia toegenomen. Vooral de reisafstanden in het woon-werkverkeer zijn de afgelopen decennia gegroeid: van gemiddeld 14,6 kilometer naar 19,0 kilometer. Dat blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving.

De onderzoekers hielden alle dagelijkse verplaatsingen tegen het licht: van studenten in het hoger onderwijs, van winkelend en recreërend publiek en van mensen die op visite gaan bij familie of vrienden. Ook keken ze naar naar verschillen in gedrag tussen laag-, middelbaar en hoogopgeleiden. Het PBL onderzocht de periode tussen 1995 en 2016.

Nauwelijks verder

Vooral de reisafstanden in het woon-werkverkeer zijn de afgelopen decennia toegenomen: van gemiddeld 14,6 kilometer naar 19,0 kilometer. Inmiddels pendelt 1 op de 3 werkenden (33 procent) tussen verschillende steden; in 1995 was dat 27 procent.

Hoogopgeleiden (hbo of hoger) hebben veel vaker dan laagopgeleiden (vmbo of lager) een baan in een stad waar ze niet wonen. Ook 1 op de 3 studenten die hoger onderwijs volgt, reist op en neer tussen steden. Winkelen, recreëren en op visite gaan doen we voornamelijk dichter bij huis dan werken en studeren. Hiervoor reizen we nauwelijks verder dan zo’n twintig jaar geleden.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Woon-werkverkeer gaat over steeds grotere afstanden”

Pat Rick|21.02.20|12:29

Nu dat PHS wordt gerealiseerd mag de aandacht verschuiven van voor- en na-transport. Dit om de totale reistijd aantrekkelijker te maken dan autotijd. En eigenlijk een autovrije life-style te creeren.

Dit is ook nodig om reizen per HSL naar Europese steden een succes te maken is. Want het reizen naar een HSL-station weegt zwaar in de beslissing om wel of niet met de hele reis met de auto te gaan. Dus hoogfrequent OV via metro dat zeker rond A’dam moet dit uitgebreid worden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.