Forenzen Schiphol. BEELD GoinGDutch

Plannen voor snelfietsroute van de toekomst bij Schiphol

Interactieve snelfietsroutes en automatische snelheidsbegrenzing van speed pedelecs. Het zijn enkele van de plannen van GoinGDutch, een nieuw samenwerkingsverband van Schiphol, BAM Infra, Microsoft en OrangeNXT. Bedoeling is om de bereikbaarheid rond luchthavensteden verder te verbeteren, te beginnen rond Schiphol.

Schiphol heeft de ambitie om in de komende jaren het aantal luchthavenmedewerkers dat met de fiets naar Schiphol komt te laten stijgen. Om deze ambitie te realiseren, is het fietsprogramma ‘goinGDutch’ ontwikkeld. Vorig jaar september gaf Stientje van Veldhoven, toen nog in de rol van staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, het startschot voor dit programma. Sindsdien hebben de GoinGDutch-partners een strategie uitgewerkt, en start het eerste project zeer binnenkort.

Een centraal element in de aanpak van GoinGDutch is de aanleg van interactieve snelfietsroutes rondom drukke steden en luchthavens. Een combinatie van technologie en realtime data moet het straks mogelijk maken dat fietsende forenzen voorafgaand aan en tijdens hun rit relevante informatie en instructies ontvangen. Zo weten ze automatisch wat de snelste route is, wanneer ze het beste thuis kunnen vertrekken om droog op het werk aan te komen en waar hun (elektrische) fiets veilig kan worden gestald en desgewenst opgeladen.

Snelheidsbegrenzing

Om, naar eigen zeggen, de daad bij het woord te voegen start GoinGDutch bij Schiphol een test- en demolocatie onder de naam Area30. Deze plek moet gaan dienen als voorbeeld voor andere Nederlandse steden en internationale luchthavens. De nadruk ligt op automatische snelheidsbegrenzing van speed pedelecs. Volgens het consortium de eerste stap naar het beter reguleren van snelheden op het fietspad, om zo de veiligheid van alle gebruikers van deze interactieve snelfietsroute te waarborgen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

2 reacties op “Plannen voor snelfietsroute van de toekomst bij Schiphol”

Melle Leeflang|28.02.20|13:06

Waarom alleen snelheidsbegrenzing van spedelecs? Pas als brommers en snorfietsers ook begrensd zijn wordt het pas veilig op de fietspaden.

Pat Rick|24.02.20|17:57

Dit is geweldig nieuws. Goed zo Schiphol!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.