Nieuwe elektrische Greenwheels FOTO Greenweels

NS gaat deelauto’s aanbieden: wat betekent dat voor Greenwheels?

Op treinstations verspreid over het hele land moeten reizigers een deelauto kunnen pakken. Dat kondigde de NS aan bij de presentatie van de jaarcijfers in Rotterdam. Die auto krijgt geen blauw-geel uiterlijk, zoals de ov-fiets, maar zal wel herkenbaar zijn als een auto die bij de NS hoort.

NS is vandaag de dag al partner van Greenwheels. Die auto’s staan klaar op negentig stations, vaak op prominente plekken pal voor de ingang. Abonnees van de dienst krijgen korting op een treinkaartje. Pon en Volkswagen Financial Services zijn investeerders. “Aan die samenwerking verandert niks”, benadrukt een woordvoerder van NS.

Gemeengoed

De spoorvervoerder wil nu ook andere concepten de ruimte geven en is in gesprek met meerdere aanbieders. Vooral op regionale stations zijn de auto’s nuttig, aldus NS. Dit omdat dat vaak vaak plekken zijn waar je bijvoorbeeld ’s avonds laat niet altijd meer kunt komen met het OV.

Over aantallen laat NS zich nog niet uit. “We gaan de komende tijd samen met gemeentes en provincies bekijken waar deelauto’s een rol zouden kunnen spelen.” De ambitie is dat de auto’s gemeengoed zijn voor 2025 – het jaar dat de concessie afloopt.

App

De deelauto is straks te boeken en te betalen via de NS-app. Daar onderscheidt de nieuwe dienst zich gelijk van Greenwheels, legt de woordvoerder uit. Bij Greenwheels heb je namelijk een abonnement nodig.

De uitbreiding laat volgens hem goed zien hoe NS haar app in wil zetten. “Bij het plannen van je reis moet je kunnen kiezen voor verschillende opties – waaronder dus die deelauto. En vervolgens moet je ook alles kunnen boeken en betalen. Je hebt niet meer meerdere abonnementen bij verschillende mobiliteitsaanbieders nodig.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.