Gemengde gevoelens bij halvering luchtkwaliteit in meerdere EU-steden

De luchtvervuiling neemt sterk af in verschillende Europese steden. Dat meldt het Europees Milieuagentschap (EEA) op basis van metingen op 3.000 locaties verspreid over het continent. Wat vooral daalt is de uitstoot van stikstofdioxide (NO2). Het agentschap neemt op sommige locaties zelfs een halvering waar. Maar directeur Hans Bruyninckx heeft gemengde gevoelens.

Onderwerping aan stikstofdioxide leidt tot verminderde longfunctie, een toename van luchtwegklachten, astma-aanvallen en verhoogde gevoeligheid voor infecties ook. Voornamelijk kinderen zijn er gevoelig voor. Het is overigens niet duidelijk of dit de toestand van mensen met het coronavirus verslechtert. Wegverkeer, en dan voornamelijk op diesel, is de grootste ‘producent’ van NO2.

Vergelijkbaar beeld

De afname is dan ook voornamelijk te verklaren doordat er veel minder verkeer is, vooral in steden waar lockdown-maatregelen gelden. De EEA wijst naar Italië, het land dat het hardst getroffen wordt. In Milaan was de gemiddelde NO2-concentratie in de week van 16 tot 22 maart 21 procent lager dan in dezelfde week een jaar geleden. In Bergamo is de daling in dezelfde vergelijking zelfs 47 procent. In Rome was afgelopen vier weken een afname van tussen de 26 en 35 procent te zien in vergelijking met dezelfde periode in 2019.

Andere Europese steden laten een vergelijkbaar beeld zien in de periode 16 tot 22 maart, toen op veel plekken lockdown-maatregelen ingingen. In Barcelona daalde net NO2-niveau met 40 procent in vergelijking met de week ervoor, en met 55 procent in vergelijking met dezelfde week in 2019. In Madrid bedroegen deze cijfers respectievelijk 56 en 41 procent. In Lissabon gaat het om 40 en 51 procent.

Gemengde gevoelens

De EEA beschikt over 3.000 meetstations door heel Europa. De data, vanaf de grond verzameld, wordt ieder uur doorgestuurd. Op basis van deze gegevens zijn gemiddeldes berekend. Er kunnen nog wel andere factoren dan de lockdowns meespelen, benadrukt het milieuagentschap. Zo kunnen ook weersomstandigheden effect hebben op de hoeveelheid NO2 in de lucht. Om een beter beeld van de effecten van de coronacrisis te krijgen, zou je dus over een langere periode moeten meten.

De EEA heeft gemengde gevoelens bij de cijfers, blijkt uit de verklaring van directeur Hans Bruyninckx. “De gegevens laten goed zien dat de luchtvervuiling daalt, vooral doordat er minder verkeer is. Maar om het probleem echt op de lange termijn op te lossen, is meer nodig: ambitieus beleid en flinke investeringen. In dat opzicht werkt de huidige crisis tegen wat we willen bereiken: een goed te managen overgang naar een veerkrachtige en duurzame samenleving.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.