Showroom Volkswagen BEELD Archief Automobiel Management

‘Groeiende voorkeur voor auto in China les voor Nederland’

Chinese consumenten kiezen na de coronacrisis vaker voor het gebruik van een privé auto en juist minder vaak voor het openbaar vervoer. Belangrijkste reden hiervoor is een verminderde kans op infectie. Dat blijkt een online enquête door marktonderzoeksbureau Ipsos onder ruim 1.600 mensen. Het beeld wordt bevestigd door de nieuwste autoverkoopcijfers uit het land.

Prefereerden Chinezen eerst de bus en metro als vervoersmiddel, na de crisis is dat aantal flink geslonken: van 56 procent naar 24 procent. 66 procent heeft nu een voorliefde voor de eigen auto, tegenover 34 procent eerst. Opvallend is verder dat de (gemotoriseerde) tweewieler nog steeds op de tweede plek staat. Daar is qua voorkeur niks veranderd.

Vertrouwen China in OV 1 BEELD Ipsos
Voorkeur voor OV neemt af in China BEELD Ipsos

Juist onder mensen die nog geen auto hebben, neemt intentie toe om er een aan te schaffen. 33 procent van die groep spreekt van een groeiend voornemen, 39 procent spreekt zelfs van een sterk toegenomen voorkeur. De wens is het grootst op plekken waar het coronavirus het hardst toesloeg. Als belangrijkste argument geven mensen aan: in een eigen auto rijden verkleint de kans op een infectie.

Vertrouwen China in OV 2 BEELD Ipsos
Intentie om eigen auto te kopen is vooral groot onder mensen die er nog geen hebben. BEELD Ipsos

De cijfers ‘geven richting’ aan wat Nederland te wachten staat, en geven ‘een onderliggend gevoel’ weer, maar we moeten ons er niet blind op staren, benadrukt het onderzoeksbureau. Mogelijk vermindert het effect na verloop van tijd. En bovendien zijn de cijfers ‘niet één-op-één te projecteren’ op Nederland. En dat zijn niet de enige voorbehouden.

“Het onderzoek in China richt zich met name op de mindset van consumenten met betrekking tot mobiliteit”, zegt Jeroen Barten, onderzoeksspecialist bij Ipsos in een verklaring. “Erg belangrijk natuurlijk, maar niet het complete verhaal. We zullen ook moeten kijken naar de financiële gevolgen voor huishoudens en wat dit doet met hun keuzes op het gebied van mobiliteit. Met een lager inkomen kun je immers wel een eigen auto willen rijden, maar wellicht is dit niet haalbaar. Binnenkort volgt hierover meer informatie vanuit onderzoeken die nu lopen.”

Verrassend grote toeloop

Desalniettemin wordt het beeld uit het onderzoek bevestigd door de laatste autoverkoopcijfers uit het land. In China zijn in de tweede week van april 14 procent meer auto’s verkocht dan in dezelfde periode een jaar geleden. Dat is de eerste stijging van de Chinese autoverkopen sinds begin dit jaar de coronacrisis in volle omvang losbarstte. In Wuhan, het epicentrum van de uitbraak, melden dealers zelfs een verrassend grote toeloop van autokopers.

Eerder al meldden zowel Daimler, BMW als Volkswagen dat de Chinese automarkt weer in snel tempo naar het oude peil lijkt terug te keren. Ook hier is een voorbehoud op z’n plaats: het kan zijn dat er sprake is van uitgestelde verkopen.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.