BP-elektrisch

Negentien gemeenten krijgen slimme laadpleinen

In negentien gemeenten worden komende periode 45 slimme laadpleinen in gebruik genomen. In Culemborg opende onlangs een van de eerste. De laadpalen zijn ‘slim’ omdat ze variabel vermogen kunnen leveren en omdat ze stroom terug kunnen leveren aan het net.

Een elektrische auto laden terwijl er een overschot aan groene stroom is en terugleveren als er veel vraag naar stroom is en zo geld verdienen. Of laden tegen een lager tarief, omdat de auto en de laadpaal worden ingezet om het elektriciteitsnet in balans te brengen. Dat is het idee achter een slimme laadpaal.

Omdat op slimme laadpleinen meerdere van die palen bij elkaar staan, kunnen netaansluitingen bovendien efficiënter gebruikt worden en wordt stroom beter verdeeld over de laadpunten. Door laadsessies slim te plannen kunnen meer auto’s laden op minder plek. Ook zijn combinaties met elektrische deelauto’s mogelijk. Dat kan in drukke gebieden helpen de parkeerdruk te verlagen, is het idee.

Zonnepalen

Op 45 plekken in Nederland wordt de komende periode zulke pleinen in gebruik genomen. Afgelopen week opende staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) in Culemborg een van de eerste. Bijzonder aan het laadplein in Culemborg is dat dit is opgezet en wordt geëxploiteerd door buurtbewoners. De stroom in de palen is als de zon schijnt rechtstreeks afkomstig van de 784 zonnepalen bovenop het laadplein.

De 45 projecten worden gebruikt om de techniek van slim laden en terugleveren verder te ontwikkelen, op te schalen en aantrekkelijk te maken voor gebruikers. De ervaringen met deze eerste slimme laadpleinen worden bijgehouden door kennis- en innovatiecentrum ElaadNL en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur. Zij delen lessen, tips en ervaringen met gemeenten, zodat ook zij aan de slag kunnen met slimme laadpleinen.

Subsidie

Het kabinet heeft de ambitie dat alle auto’s die vanaf 2030 nieuw op de weg komen volledig zonder uitlaatgassen rijden. Naar schatting rijden er op dat moment een kleine twee miljoen emissieloze auto’s rond, waarvoor zo’n 1,7 miljoen laadpunten en tientallen waterstoftankstations nodig zijn, aldus het ministerie.

Van Veldhoven trok eerder al vijf miljoen euro uit voor de ontwikkeling van deze 45 slimme laadpleinen. Vorig jaar hebben netbeheerders en branchepartijen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur opgesteld. Particulieren die een elektrische auto aanschaffen komen sinds begin juni in aanmerking voor een subsidie. Zij kunnen vanaf 1 juli hun aanvraag indienen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.