Milieudefensie: 1,5 miljard voor wegenbouw investeren in OV en fiets

Het Kabinet kan de uitstoot van broeikasgassen tot 9 miljoen ton CO2 kan verminderen. Dat blijkt uit berekeningen van CE Delft in opdracht van Milieudefensie. De besparing is mogelijk door de invoer van een slim vervoerspakket met vijf maatregelen, waaronder een het invoeren van een kilometerheffing en het ‘overhevelen’ van 1,5 miljard euro voor wegenbouw naar OV en fiets.

Behalve minder CO2 levert het vervoerspakket ook ‘een aanzienlijke daling’ op van stikstof. Met het plan stoot Nederland tussen de 2.400 tot 3.300 ton stikstofoxide minder stikstof uit. Dat is 10 procent van de huidige uitstoot van personenverkeer.

Een van de maatregelen is het introduceren van een kilometer- en spitsheffing. Zo’n tax zorgt volgens de milieuorganisatie voor een besparing van 2,7 – 3 miljoen ton CO2. Bovendien zouden vertragingen en files op de weg afnemen met 30 procent.

Auto van de zaak

De organisatie pleit ook voor invoering van heffing op vliegtickets. Het bedrag moet oplopen naar mate mensen vaker vliegen. Op die manier worden vooral veelvliegers belast. Milieudefensie stelt voor om de heffing te laten beginnen bij 40 euro, oplopend naar 320 euro bij vier vluchten of meer. Dat zorgt volgens berekeningen voor een afname van het vliegverkeer met 23 procent. De totale CO2-besparing komt neer op 3,8 miljoen ton per jaar.

Op de lijst staat ook het idee om 1,5 miljard euro per jaar ‘te verschuiven’ van wegenbouw naar openbaar vervoer en fietsinfrastructuur. Dit moet leiden tot 20-30 procent meer OV-reizigerskilometers, 3-7 procent minder autoverkeer en 1,3 tot 3,6 miljoen ton minder CO2-uitstoot, aldus de belangenclub.

Milieudefensie bepleit ook dat woon-werkverkeer belast wordt, in tegenstelling tot nu, en dat een auto van de zaak alleen werkgerelateerd gebruikt mag worden. Dat moet leiden tot een afname van 0,4 – 1 miljoen ton CO2-uitstoot.

Bankrekening

De inkomsten uit het pakket worden teruggegeven aan alle Nederlanders in de vorm van een klimaatbonus, is het idee. Dat is gewoon een bedrag dat jaarlijks op de bankrekening wordt gestort. Voor lage inkomen en middeninkomens gaat het om 1000 euro per jaar, voor hogere inkomens om 450 euro per jaar.

“Het nieuwe vervoersplan is eerlijk, want de vervuiler betaalt”, zegt Bram van Liere van Milieudefensie in een toelichting. “Met dit plan kunnen VVD en CDA niet langer tegen de kilometerheffing zijn want de mensen met een laag inkomen gaan er op vooruit. Alleen automobilisten die veel rijden gaan in dit plan meer betalen, namelijk wat ze daadwerkelijk vervuilen.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.