Ook Rotterdam hanteert een milieuzone. FOTO VerkeersNet

‘Steden lopen achter met de invoer van zero-emissiezones’

Slechts een derde van de gemeentes neemt dit jaar een besluit over het invoeren van zero-emissiezone stadslogistiek. Dat blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu. Per 2025 moeten er in 30 tot 40 gemeentes een uitstootvrije zone van kracht zijn voor onder meer bestelbussen en vrachtwagens. De belangenorganisatie wijst erop dat gemeentes conform het Klimaatakkoord dit jaar moeten besluiten hoe de zone eruit gaat zien.

Vanaf 2025 kunnen gemeentes bovendien een zero-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s instellen. Bedrijfs- en vrachtwagens mogen zo’n zone alleen inrijden als zij geen broeikasgassen, verontreinigende gassen en deeltjes uitstoten. Deze regels zijn onderdeel van een groter pakket maatregelen rond milieuzones.

Tempo

Het gaat naar verwachting om dertig tot veertig van zulke zones, zei staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) tijdens een commissievergadering vorig jaar. Ze beklemtoonde toen ook dat er dit jaar meer duidelijkheid zou komen over welke gemeentes waar die zero emissie-zones gaan instellen. De invoer van de zones leidt naar verwachting tot een besparing van 1,0 Megaton CO2-uitstoot.

Uit de rondgang van Natuur & Milieu langs de betrokken gemeenten blijkt dat tot nu toe nog geen enkele gemeenteraad een besluit heeft genomen over de invoering van de zone. Bij navraag gaf een derde van de gemeentes aan te verwachten het besluit de komende vijf maanden nog wel te nemen. Acht gemeentes hebben een concreet plan aan de gemeenteraad voorgelegd. Voor de overige gemeentes is het nog zeer onzeker of al duidelijk dat er geen besluit meer wordt genomen. Verandert er niets aan het tempo, dan is de afspraak ‘geenszins haalbaar’, waarschuwt de belangenorganisatie. Bovendien zitten transportondernemers nu in onzekerheid.

Zorgwekkend

Onduidelijkheid zit ‘m ook in het feit dat er nog geen landelijke uitvoeringsagenda stadslogistiek ligt. Natuur & Milieu noemt dit ‘zorgwekkend’. Zo’n agenda moet ervoor zorgen dat gemeentes met een afgestemde aanpak komen. De organisatie roept staatssecretaris Van Veldhoven op, ‘op te schieten.’ Gemeentes en ondernemers moeten weten waar ze aan toe zijn, vindt Natuur & Milieu.

De organisatie bracht eerder al in kaart wat er nodig is om tot voldoende laadgelegenheid voor elektrische vrachtwagens te komen. Ook daaruit zou blijken dat samenwerking tussen gemeentes, netbeheerders en bedrijven van groot belang is.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.