Laadpaal van Allego

Vlaanderen trekt half miljoen extra uit voor laadpalen

De Vlaamse overheid trekt 468.000 euro uit voor de versnelde aanleg van extra snellaadinfrastructuur langs de autosnelwegen. Dit maakte de Vlaamse minister voor Mobiliteit, Lydia Peeters, onlangs bekend. Hierdoor moet het gemakkelijker maken om verder te rijden met elektrische auto’s.

Met dit extra budget wil Vlaanderen op 28 nieuwe locaties snellaadinfrastructuur plaatsen om zo een gebiedsdekkend netwerk van laadpalen te creëren. Het gaat voornamelijk om carpoolparkings of park-and-rides. De extra snellaadcapaciteit langs autosnelwegen moet mensen de kans geven om onderweg op te laden en elektrisch te rijden over een langere afstand.

Niet alleen in België wordt flink geïnvesteerd in laadpalen, want in Nederland trekken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de netbeheerders, de twaalf provincies en de vier grootste steden hiervoor ook geld uit. Het Rijk legt 15 miljoen euro bij om de regio’s te helpen bij de aanleg van een landelijk dekkend netwerk. Het restant wordt geïnvesteerd door regionale overheden.

Hoger subsidiebedrag

De 28 locaties werden geselecteerd naar aanleiding van een onderzoek van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) naar de snellaadinfrastructuur op de Vlaamse snelwegen. Toekomstige exploitanten kunnen rekenen op investeringssubsidies van 12.000 euro of 24.000 euro, afhankelijk van de locatie. Van de 28 locaties kunnen er elf een hoger subsidiebedrag van maximaal 24.000 euro toegekend krijgen.

Deze plekken worden als prioritair beschouwd omdat ze deel uitmaken van een gebiedsdekkend netwerk van laadpalen langs autosnelwegen of omdat ze langs het Trans-Europees Transport Netwerk (TEN-T) liggen. De overige zeventien locaties worden ondersteund met een subsidie van maximaal 12.000 euro en zorgen ervoor dat er langs de grote verkeersassen om de 50 kilometer een laadpunt is.

Elektrificering wagenpark

Het subsidieprogramma loopt van 1 oktober 2020 tot en met 31 december 2021 en is onderdeel van het Actieplan ‘Clean power for transport’. Volgens de Vlaamse overheid heeft de transportsector een aandeel van 36 procent in de CO2-uitstoot, waarvan de helft door personenwagens. Elektrificering van het wagenpark moet bijdragen aan verminderde CO2-emissie. Vorige maand liet minister Peeters al weten de komende vijf jaar 6.000 publieke laadpalen per jaar te willen plaatsen. In totaal gaat het dan over 30.000 extra laadpalen deze legislatuur.

“Door deze subsidie en de keuze van 28 bijkomende locaties, komen we weer een stap dichter bij de realisatie van een hoogwaardig en gebiedsdekkend aanbod langs onze autosnelwegen. Dit is essentieel voor de vergroening van ons wagenpark”, ligt minister Peeters de overheidsinvestering toe. Ook Vlaams minister van Energie, Zuhal Demir, reageert enthousiast: “Willen we de Vlaming de overstap laten maken naar zero-emissie voertuigen, dan moeten we er samen voor zorgen dat die wagens op voldoende en goed gelegen plaatsen opgeladen of getankt kunnen worden.”

Lees ook:

30 miljoen euro voor snelle plaatsing laadpalen

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.