GeluidVangrail langs N512 in Noord-Holland

Geluidsoverlast vermindert door speciale vangrail

Minder geluidsoverlast en tegelijkertijd veiligheid voor de weggebruiker. Dat is het doel van de GeluidVangrail, die de provincie Noord-Holland onlangs getest heeft langs de Hoeverweg in Egmond aan de Hoef. Het fungeert niet alleen als vangrail, maar ook als geluidscherm. Volgens de provincie Noord-Holland is de proef geslaagd, want metingen wezen uit dat het geluid inderdaad met 2 tot 6 decibel afneemt.

Een GeluidVangrail is een vangrail met daaronder een laag geluidsscherm. Via een plaat wordt het geluid naar beneden gereflecteerd, waar het in de berm verdwijnt. Hoe veel de herrie daadwerkelijk vermindert is afhankelijk van de meethoogte en de afstand tot de microfoons. Het is bovendien duurzaam, omdat het 30 jaar meegaat en voor omwonenden wordt het uitzicht niet belemmerd.

Voordeel

De provincie noemt de dubbele functie van deze innovatie een voordeel. “Met 75 centimeter is de GeluidVangrail minder hoog dan een traditioneel geluidsscherm en toch effectief. Dat komt omdat de GeluidVangrail door de plaatsing dicht op de weg, effectiever is in het tegenhouden van bandengeluid. Daarnaast is de GeluidVangrail eenvoudig te plaatsen op plekken waar minder ruimte is en zijn de kosten lager dan een normaal geluidsscherm.”

Deze vangrail is geplaatst langs 50 meter weg op de Hoeverweg (N512) ter hoogte van Wimmenummervaart. Op dat stuk is geen bebouwing, zodat de geluidsmetingen zuiver zijn. Er zijn inmiddels meerdere metingen verricht en de resultaten daarvan zijn vergeleken met een ander deel van deze weg, waar een gewone vangrail is geplaatst, en een wegdeel waar helemaal geen vangrail is geplaatst.

De resultaten gaven aan dat laag achter de Geluidsvangrail een vermindering van zes decibel werd gemeten. Op een hoogte van 3 meter reduceerde de herrie met twee decibel. Volgens de provincie is dat te vergelijken met het toepassen van stilasfalt in vergelijking met gewoon asfalt. Voordat op meerdere plekken dergelijke vangrails worden geplaatst, onderzoekt de provincie de impact voor woningen. De huidige Geluidsvangrail wordt daarom later dit jaar afgebroken en hergebruikt.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

1 reactie op “Geluidsoverlast vermindert door speciale vangrail”

Wim Jollie|03.09.20|13:16

De geluidwerende geleiderail is ook veiliger voor motorrijders door het afdekken van de stijlen. Wl jammer voor de beperkte oversteekvaarheid door klein wild. dat is toch meer dan wij wel eens denken. van muis tot haas.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.