Dame stapt in GVB-tram in Amsterdam

‘Zonde dat OV niet optimaal wordt gebruikt door senioren’

Foto: OVPro/Marieke

Senioren zijn een interessante doelgroep voor vervoerders, maar ze reizen lang niet altijd met het openbaar vervoer. Op welke manier stimuleer je hen om te kiezen voor trein, tram, metro of bus in plaats van het wmo-vervoer? Daarover vertelt gedragsadviseur Harmen Krusemeijer van DTV Consultants tijdens het OV Expo Congres op donderdag 8 oktober.

Het OV-netwerk wordt – corona buiten beschouwing gelaten – onvoldoende gebruikt door 65-plussers, betoogt Krusemeijer. Onderzoek in Noord-Brabant laat bijvoorbeeld zien dat ‘een flink aantal ritten’ van de Regiotaxi min of meer op de buslijn rijdt. “Doelgroepenvervoer is een prachtige voorziening voor iemand die het echt nodig heeft, maar er zijn ook mensen die best wel eens met het OV kunnen reizen.”

DTV Consultants heeft in Brabant verschillende projecten uitgevoerd om de zelfredzaamheid van senioren te verbeteren, met als gevolg dat zij vaker gebruik maken van het openbaar vervoer. Dat zorgt er niet alleen voor dat senioren makkelijker van A naar B kunnen reizen; tegelijkertijd loont deze aanpak voor overheden en vervoerders.

Instroming beperken

“Bij de projecten die we hebben uitgevoerd waren mensen met een wmo-pas een belangrijke doelgroep. Maar veel regio’s en gemeenten kiezen er ook voor om de nu nog fitte senioren uit te nodigen om de instroming naar het doelgroepenvervoer te beperken. Als je nog redelijk fit bent en nu al aangeleerd krijgt dat je met het OV kan reizen, wordt de stap naar de Regiotaxi later minder snel gemaakt.”

Het voordeel daarvan voor vervoerders is onmiskenbaar, legt Krusemeijer uit. Ouderen hebben relatief veel tijd om op pad te gaan, hebben daarvoor de middelen én reizen vaak in de daluren. Daar komt bij dat overheden geld uitsparen als iemand met een wmo-pas reist met een alternatief vervoermiddel. “Daarmee kun je voorzieningen in de lucht houden. Zeker op dit moment is het des te belangrijker om wmo-vervoer betaalbaar te houden.”

Tot 40 procent stapt over

DTV Consultants is in het westen van Brabant meerdere samenwerkingen aangegaan met Arriva en Connexxion om OV-gebruik te stimuleren onder 65-plussers. Krusemeijer: “Tussen de 30 en 40 procent van de deelnemers maakt binnen zes tot acht weken de overstap van het wmo-vervoer op het openbaar vervoer.” Behalve de financiële voordelen zorgt dat er ook voor dat senioren soms jaren langer zelfstandig blijven. “Mensen merken: hé, ik kan best met mijn rollator in een bus stappen.”

De sleutel tot succes is dat senioren meer dan alleen voorlichting krijgen. “Als je iemand een OV-chipkaart geeft, zegt bij welke halte je kunt opstappen en de bus komt tien minuten te laat, is het gelijk chaos.” Momenteel wordt bekeken hoe de projecten, die stilliggen door corona, voorzichtig kunnen worden hervat. “Seniorenorganisaties geven aan dat er genoeg mensen zijn die zich fit voelen en mee willen blijven doen aan het maatschappelijk verkeer. De OV-sector voert nu zelf ook campagne waarin de reiziger weer welkom wordt geheten.”

Samenwerking met vervoerders

Op 8 oktober geeft Harmen Krusemeijer toelichting op de projecten. Er wordt onder meer uitgelegd hoe met vervoerders is samengewerkt om 65-plussers in de bus te krijgen en wat het gedragsmodel hierachter is. “Senioren moeten niet alleen horen dat ze met het OV kunnen reizen. Ze moeten ook ervaren: ík kan het. Dat willen ze wel, maar je moet ze over die drempel helpen.”

Het OV Expo Congres vindt plaats op 8 oktober en is volledig online. Schrijf je in om meer te leren over dit thema en in gesprek te gaan met de sprekers en de andere deelnemers. 

Auteur: Dylan Metselaar

5 reacties op “‘Zonde dat OV niet optimaal wordt gebruikt door senioren’”

Roel Sannes|01.10.20|15:36

Men heeft het de senioren over het algemeen in dit land zò gemakkelijk gemaakt om te gaan reizen door de vele alternatieve mogelijkheden dat men snel kiest voor de meest handige en makkelijke versie,dus bijvoorbeeld de regiotaxi en het wmo vervoer.
Ik werk zelf nog bij het ov ook al ben ik al 68 jaar maar het valt duidelijk op.

Roel Sannes|01.10.20|15:28

Vervolg van de eerste mail: Het zal niet makkelijk zijn om senioren in het normale ov te krijgen want het alternatieve vervoer biedt ook nog eens een beter stukje privacy. Ook bijvoorbeeld buschauffeurs begrijpen niet altijd dat het wat langer kan duren bij senioren met in-en uitstappen want er zit meestal wel een bepaalde tijdlimiet aan de ritten en een bus kan snel uitlopen door het verkeer.
Wat dat betreft kan ik nog vèèl meer redenen opnoemen die daar invloed op hebben.

Roel Sannes|01.10.20|15:23

Hier zitten diverse redenen aan vast. Als we kijken naar de situatie nu dan is de regering daar een schuldige aan omdat men inderdaad de mensen afraad om met het ov te gaan en daar horen dus ook senioren bij plus dat deze groep als risicogroep wordt gezien.Ten tweede is het wmo vervoer veel makkelijker omdat men veel van huis wordt opgehaald en teruggebracht.Men heeft het in dit land met dit soort vervoer wel èrg makkelijk gemaakt voor de reiziger dus het wordt ook nog eens een stukje gemakzucht

Charles van der Mark|01.10.20|12:15

Overigens heb ik geen wmo-pas.

Charles van der Mark|01.10.20|12:13

Vanaf maart 2020 reis ik als senior niet meer met het OV. Ik wil niet gestimuleerd worden om dat gedrag te veranderen en wel:
* omdat de overheid reizen met het ov afraadt, als dat niet strikt nodig is;
* ik vooraf niet kan zien of het druk is en dus de 1,5 m gehaald kan worden;
* ik geen risico wil lopen besmet te worden.
Charles van der Mark

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Zonde dat OV niet optimaal wordt gebruikt door senioren’ - VerkeersNet
Dame stapt in GVB-tram in Amsterdam

‘Zonde dat OV niet optimaal wordt gebruikt door senioren’

Foto: OVPro/Marieke

Senioren zijn een interessante doelgroep voor vervoerders, maar ze reizen lang niet altijd met het openbaar vervoer. Op welke manier stimuleer je hen om te kiezen voor trein, tram, metro of bus in plaats van het wmo-vervoer? Daarover vertelt gedragsadviseur Harmen Krusemeijer van DTV Consultants tijdens het OV Expo Congres op donderdag 8 oktober.

Het OV-netwerk wordt – corona buiten beschouwing gelaten – onvoldoende gebruikt door 65-plussers, betoogt Krusemeijer. Onderzoek in Noord-Brabant laat bijvoorbeeld zien dat ‘een flink aantal ritten’ van de Regiotaxi min of meer op de buslijn rijdt. “Doelgroepenvervoer is een prachtige voorziening voor iemand die het echt nodig heeft, maar er zijn ook mensen die best wel eens met het OV kunnen reizen.”

DTV Consultants heeft in Brabant verschillende projecten uitgevoerd om de zelfredzaamheid van senioren te verbeteren, met als gevolg dat zij vaker gebruik maken van het openbaar vervoer. Dat zorgt er niet alleen voor dat senioren makkelijker van A naar B kunnen reizen; tegelijkertijd loont deze aanpak voor overheden en vervoerders.

Instroming beperken

“Bij de projecten die we hebben uitgevoerd waren mensen met een wmo-pas een belangrijke doelgroep. Maar veel regio’s en gemeenten kiezen er ook voor om de nu nog fitte senioren uit te nodigen om de instroming naar het doelgroepenvervoer te beperken. Als je nog redelijk fit bent en nu al aangeleerd krijgt dat je met het OV kan reizen, wordt de stap naar de Regiotaxi later minder snel gemaakt.”

Het voordeel daarvan voor vervoerders is onmiskenbaar, legt Krusemeijer uit. Ouderen hebben relatief veel tijd om op pad te gaan, hebben daarvoor de middelen én reizen vaak in de daluren. Daar komt bij dat overheden geld uitsparen als iemand met een wmo-pas reist met een alternatief vervoermiddel. “Daarmee kun je voorzieningen in de lucht houden. Zeker op dit moment is het des te belangrijker om wmo-vervoer betaalbaar te houden.”

Tot 40 procent stapt over

DTV Consultants is in het westen van Brabant meerdere samenwerkingen aangegaan met Arriva en Connexxion om OV-gebruik te stimuleren onder 65-plussers. Krusemeijer: “Tussen de 30 en 40 procent van de deelnemers maakt binnen zes tot acht weken de overstap van het wmo-vervoer op het openbaar vervoer.” Behalve de financiële voordelen zorgt dat er ook voor dat senioren soms jaren langer zelfstandig blijven. “Mensen merken: hé, ik kan best met mijn rollator in een bus stappen.”

De sleutel tot succes is dat senioren meer dan alleen voorlichting krijgen. “Als je iemand een OV-chipkaart geeft, zegt bij welke halte je kunt opstappen en de bus komt tien minuten te laat, is het gelijk chaos.” Momenteel wordt bekeken hoe de projecten, die stilliggen door corona, voorzichtig kunnen worden hervat. “Seniorenorganisaties geven aan dat er genoeg mensen zijn die zich fit voelen en mee willen blijven doen aan het maatschappelijk verkeer. De OV-sector voert nu zelf ook campagne waarin de reiziger weer welkom wordt geheten.”

Samenwerking met vervoerders

Op 8 oktober geeft Harmen Krusemeijer toelichting op de projecten. Er wordt onder meer uitgelegd hoe met vervoerders is samengewerkt om 65-plussers in de bus te krijgen en wat het gedragsmodel hierachter is. “Senioren moeten niet alleen horen dat ze met het OV kunnen reizen. Ze moeten ook ervaren: ík kan het. Dat willen ze wel, maar je moet ze over die drempel helpen.”

Het OV Expo Congres vindt plaats op 8 oktober en is volledig online. Schrijf je in om meer te leren over dit thema en in gesprek te gaan met de sprekers en de andere deelnemers. 

Auteur: Dylan Metselaar

5 reacties op “‘Zonde dat OV niet optimaal wordt gebruikt door senioren’”

Roel Sannes|01.10.20|15:36

Men heeft het de senioren over het algemeen in dit land zò gemakkelijk gemaakt om te gaan reizen door de vele alternatieve mogelijkheden dat men snel kiest voor de meest handige en makkelijke versie,dus bijvoorbeeld de regiotaxi en het wmo vervoer.
Ik werk zelf nog bij het ov ook al ben ik al 68 jaar maar het valt duidelijk op.

Roel Sannes|01.10.20|15:28

Vervolg van de eerste mail: Het zal niet makkelijk zijn om senioren in het normale ov te krijgen want het alternatieve vervoer biedt ook nog eens een beter stukje privacy. Ook bijvoorbeeld buschauffeurs begrijpen niet altijd dat het wat langer kan duren bij senioren met in-en uitstappen want er zit meestal wel een bepaalde tijdlimiet aan de ritten en een bus kan snel uitlopen door het verkeer.
Wat dat betreft kan ik nog vèèl meer redenen opnoemen die daar invloed op hebben.

Roel Sannes|01.10.20|15:23

Hier zitten diverse redenen aan vast. Als we kijken naar de situatie nu dan is de regering daar een schuldige aan omdat men inderdaad de mensen afraad om met het ov te gaan en daar horen dus ook senioren bij plus dat deze groep als risicogroep wordt gezien.Ten tweede is het wmo vervoer veel makkelijker omdat men veel van huis wordt opgehaald en teruggebracht.Men heeft het in dit land met dit soort vervoer wel èrg makkelijk gemaakt voor de reiziger dus het wordt ook nog eens een stukje gemakzucht

Charles van der Mark|01.10.20|12:15

Overigens heb ik geen wmo-pas.

Charles van der Mark|01.10.20|12:13

Vanaf maart 2020 reis ik als senior niet meer met het OV. Ik wil niet gestimuleerd worden om dat gedrag te veranderen en wel:
* omdat de overheid reizen met het ov afraadt, als dat niet strikt nodig is;
* ik vooraf niet kan zien of het druk is en dus de 1,5 m gehaald kan worden;
* ik geen risico wil lopen besmet te worden.
Charles van der Mark

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.