Binnenstad Den Haag, vrachtwagen, logistiek

Kabinet steunt zero emissie zones met overgangsregeling stadslogistiek

Het kabinet gaat ondernemers steunen die de overstap moeten maken op een uitstootvrije bestelbus of vrachtwagen, zodat ze per 2025 in een zero emissie zone mogen rijden. Gemeenten krijgen namelijk vanaf dat jaar de mogelijkheid om dergelijke gebieden in te stellen. In het klimaatakkoord is afgesproken dat dertig tot veertig steden over vijf jaar vervuilende stadslogistiek weren. 

“Verschillende gemeenten willen vanaf 2025 graag een zero emissie zone voor stadslogistiek invoeren”, aldus staatssecretaris Stientje van Veldhoven. “Dat is een goede zaak voor het klimaat en onze longen. Ik vind het heel belangrijk dat we deze transitie samen in goede banen leiden. Veel ondernemers zitten in zwaar weer. Daarom vind ik het extra belangrijk dat we hen tegemoet komen bij de overstap naar een schoon busje of vrachtwagen. Door nu landelijke afspraken te maken is er duidelijkheid en tijd voor ondernemers en gemeenten om zich voor te bereiden.”

Langere overgangsfase

Er is een langere termijn afgesproken waarin de ondernemers over kunnen stappen. Ondernemers die in zo’n zone moeten zijn en die nog een fossiele bestelbus of vrachtwagen hebben, krijgen – mede in het licht van de coronacrisis – wat langer de tijd. In 2027 eindigt de overgangsfase voor bestelauto’s. Eind 2029 voor vrachtwagens. Daarmee wordt invulling gegeven aan de afspraak in het klimaatakkoord om in 2030 te zorgen voor 49 procent vermindering van de CO2-uitstoot. Nieuwe bestel- of vrachtwagens die na 2025 op kenteken gezet worden, moeten wel emissieloos rijden om in deze stadscentra te komen.

Op dit moment zijn de duurzame voertuigen echter nog duurder dan de variant op een reguliere brandstof. Daarom wil het kabinet ondernemers tegemoet komen. Voor bestelbussen kunnen zij tussen 2021 en 2025 een beroep doen op een subsidie. Daarnaast zijn ook voor vrachtwagens subsidiemogelijkheden. Daarnaast zijn er diverse fiscale regelingen, die investeren in een schone bedrijfswagen voordeliger maken.

Ontheffing

Het is de verwachting van het ministerie dat op deze manier de meest vervuilende bestelbussen en vrachtauto’s er het eerste uitgaan. Tegelijkertijd worden in deze zones niet alle vervuilende voertuigen geweerd, aangezien particulieren met een bestelbus of vrachtauto een ontheffing kunnen aanvragen bij de gemeente. Die ontheffing kan ook worden uitgegeven aan voertuigen in categorieën waarvoor op dat moment nog geen goed emissieloos alternatief beschikbaar is.

Ongeveer een kwart van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland komt van het verkeer. In steden is wegverkeer op veel plekken de belangrijkste bron van luchtvervuiling, die mensen direct inademen. Daarom wil het kabinet de invoering van zero emissie zones steunen. Het is zelfs de bedoeling dat in 2050 alleen nog uitstootvrije auto’s op de weg rijden. Gemeenten die een zero emissie zone willen invoeren, moeten dit minimaal vier jaar van tevoren aankondigen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.