Laadpaal ANWB

Laadinformatie voor elektrische auto realtime beschikbaar

Laadexploitanten zijn vanaf 1 juli 2021 verplicht realtime informatie over alle publiek toegankelijke laadpalen te delen. Gebruikers krijgen daardoor gemakkelijk antwoord op vragen zoals: waar is een vrije laadpaal? Wat kost het laden? En met welke snelheid gebeurt dit? De exploitanten moeten die informatie niet alleen aanbieden via de eigen site of app, maar ook aan appbouwers.

Het kabinet wil dat het laden van een elektrische auto gemakkelijker wordt. Nederland is sinds twee jaar trekker van een EU-project waarin 15 lidstaten samenwerken om in deze landen informatie over laadpunten te harmoniseren en in 2021 eenvoudig beschikbaar te maken voor gebruikers.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat): “Wie elektrisch rijdt kan meestal met een glimlach afrekenen. We maken het nu makkelijker om de laagste prijs te vinden. Net als bij de benzinepomp zie je straks in één oogopslag wat het laden kost. En weet je voordat je er naar toe rijdt dat een laadpunt vrij is. Dat geeft zekerheid en vertrouwen”. Mensen mogen zelf meedenken over hoe deze nieuwe wet- en regelgeving precies moet worden uitgewerkt.

Informatiebehoefte

Het blijkt dat onzekerheid rondom het laden van een elektrische auto nog een drempel kan zijn. Onderzoek van onder andere de ANWB toont dat automobilisten stress kunnen ervaren over de aanwezigheid en beschikbaarheid van een laadpaal. Aanvullend daarop wees het nationaal laadonderzoek 2020 van ElaadNL en Vereniging Elektrische Rijders dat meer informatie gewenst is over de bezettingsstatus, prijs, laadsnelheid, en precieze locatie van een laadpunt.

Juist die informatie zal hierdoor halverwege volgend jaar beter inzichtelijk worden. Er kunnen bijvoorbeeld prijsvergelijkingsapps met realtime informatie worden gemaakt over alle publieke laadpalen in Nederland. Elektrische rijders vinden dan via een navigatieapp snel en gemakkelijk de informatie over het laden van de auto, met meer gemak en zekerheid tot gevolg.

Zoektocht

“Onze helpdesk krijgt regelmatig verbaasde vragen van leden die niet makkelijk kunnen zien wat laden kost”, aldus Koos Burgman, voorzitter van de Vereniging Elektrische rijders. “De doorgewinterde elektrische rijder weet inmiddels zijn weg vaak wel te vinden via verschillende apps. Maar voor mensen die net overgestapt zijn op een elektrische auto is het vaak echt zoeken. Nu er zoveel nieuwe elektrische rijders bijkomen is dit echt een stap die wat ons betreft niet snel genoeg kan worden gezet.”

De groei in het aantal elektrische auto’s vereist meer laadpalen. Zelfs al zijn er nergens zo veel openbare laadpunten per vierkante kilometer als in Nederland. Het is de verwachting dat er volgend jaar al 213 nieuwe laadpunten per werkdag nodig zijn om de groei bij te benen. In 2025 zijn dat er 550 stuks per werkdag. Het ministerie laat weten dat overheden samenwerken met netbeheerders en marktpartijen om te zorgen dat die laadpunten er op het juiste moment en op de juiste plek zijn.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.