Nieuwe milieuzoneregels in Amsterdam op 1 november

De nieuwe milieuzone voor dieselpersonenauto’s in het centrum van Amsterdam gaat 1 november van start. Met zo’n milieuzone worden vervuilende voertuigen geweerd. Alleen dieselvoertuigen met emissieklasse 4 en hoger hebben nog toegang tot de milieuzone. De gemeente Amsterdam werkt hard aan gezondere lucht en stadsverkeer is een van de grootste vervuilers in de hoofdstad.

Amsterdam heeft nu al een milieuzones, maar het weren van oudere dieselpersonenauto’s komt hier bij. Verder scherpt de gemeente de milieuzone voor dieselbedrijfsauto’s aan. Er is bovendien sprake van een uitbreiding van de zone voor personenauto’s, bedrijfsauto’s, autobussen, vrachtauto’s en taxi’s tot het gebied binnen de Ring A10.

Handhaving

De gemeente wil bezoekers van de stad wel de kans geven om te wennen en dus niet meteen boetes uitdelen. Daarom zullen handhavers tussen 1 november en 1 maart 2021 nog niet optreden en krijgen overtreders alleen een waarschuwingsbrief thuis. Wanneer een auto na 1 maart 2021 op de verkeerde plek zal zijn, volgt wel direct een boete.

Overigens zijn er plekken binnen de Ring A10 waar de nieuwe regels niet gelden. Rijden op de A10 zelf zal nog mogen, net zoals op de Coen- en Vlothaven en de tegenovergelegen kade van de Mercuriushaven. Verder geldt de milieuzone niet op westelijke deel van het havengebied aan de IJ-oever in Amsterdam Noord, de toerit naar de P+R Rai en de zuidelijke standbouwersingang van de RAI Amsterdam.

Kenteken

Voor chauffeurs die twijfelen of ze de stad mogen binnenrijden is een kentekencheck beschikbaar. Er is in uitzonderlijke gevallen een ontheffing mogelijk. Maar Amsterdam wil automobilisten stimuleren om op een andere manier te reizen. Dit kan via het OV of via de P+R-locaties buiten de milieuzone. Vanaf daar is het OV of de fiets een mogelijkheid voor het laatste stuk.

Er zijn verder subsidies beschikbaar voor Amsterdamse dieselrijders die hierdoor geen toegang meer hebben tot de milieuzone. Er is een sloopsubsidie voor eigenaren die besluiten om hun dieselvoertuig te laten slopen. Inwoners met een Stadspas met groene stip kunnen eveneens beroep doen op financiële steun voor de overstap naar vervangend schoner vervoer.

Lees ook:

Amsterdam weert straks diesels van 15 jaar en ouder uit centrum

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

2 reacties op “Nieuwe milieuzoneregels in Amsterdam op 1 november”

Pat Rick|26.10.20|16:21

Gebrek aan ambitie is de oorzaak dat het verkeer rond A’dam dreigt vast te lopen. Forensen, bezoekers, toeristen moeten metro ook kunnen nemen om zich binnen de stad snel te verplaatsen binnen de metropoolregio. De dagelijkse files (pre-corona) op de A4, A5, A7, A8, A9 en A10 moeten grotendeels worden opgelost door metrolijnen, zoals de provincie NH bestudeert. En dit zijn eigenlijk no-regret projecten die meteen gepland kunnen worden, ook als investering tegen de crisis.

Pat Rick|26.10.20|16:20

Men moet reizigers een aantrekkelijk alternatief bieden als ze naar het centrum willen. Indirect moedigen ze autogebruik aan als ze geen hoogfrequent OV alternatief als metro aanbieden. A’dam moet vergeleken worden als een metropool als Vancouver, met eenzelfde mild klimaat en zelfde inwonersaantal. Daar een decennium later begonnen met hun metro, maar hebben nu wel 60% meer (80km met 53 stations) netwerk. Dus het kan wel! Mens moet niet in een tram worden gestopt die dan door de stad sukkelt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.