Speed-Pedelec BEELD: IenW/Bart van Vliet

IJsselstein wil nieuwe autovrije woonwijk realiseren

De gemeente IJsselstein heeft plannen om de nieuwe woonwijk Paardenveld-Noord autovrij te maken. Inwoners of bezoekers van de wijk kunnen hun auto parkeren bij de zogenaamde Mobiliteitshub, één centrale plaats op korte loopafstand van de woningen. Voor de bereikbaarheid is de wijk goed aangesloten op openbaar vervoer en op snelfietsroutes naar Utrecht en Nieuwegein.

De gemeente IJsselstein vraagt inwoners om een mening over de eerste plannen voor de nieuwe wijk. Er moet verder nog extra onderzoek worden uitgevoerd om definitief te kunnen besluiten over de realisatie van Paardenveld-Noord. Tegelijkertijd benadrukt de gemeente wel dat het de bedoeling is om de visie voor de nieuwe wijk zoveel mogelijk te realiseren, vanwege de uitdagingen en de komende wetgeving op het gebied van klimaat, energie en gezondheid. De lokale overheid heeft de ambitie om in te haken op bestaande hoogwaardige OV-netwerken.

Mobiliteitshub

In dit nieuwe woongebied wil de gemeente IJsselstein 500 woningen, appartementen, koopwoningen en sociale huurwoningen realiseren. Door de wijk zo in te richten dat auto’s zoveel mogelijk wegblijven, krijgen inwoners meer leefruimte en kinderen kunnen vrij spelen. In de Mobiliteitshub, waar inwoners hun auto zullen moeten parkeren, is bovendien ruimte voor andere functies, zoals de pakketservice, horeca en hulpdiensten. Een bushalte is altijd op loopafstand.

De woningen zullen wel met auto bereikbaar zijn voor zware spullen, zoals verhuizingen. Busjes die pakketten of boodschappen komen afleveren kunnen daarvoor terecht bij de hub. “Dat is ook gemakkelijk voor mensen die overdag niet thuis zijn. Hiermee wordt voorkomen dat er allerhande verkeersbewegingen door het groene gebied gaat ontstaan, bestellingen weer opnieuw bezorgd moeten worden, met alle neveneffecten van dien, zoals lucht, geluid, onveiligheid”, aldus de gemeente in de visie voor Paardenveld-Noord.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.