VerkeersNet Journaal: biedt corona kansen voor MaaS en autodelen?

Kan het veranderende mobiliteitsgedrag door corona kansen bieden voor de verdere uitrol van Mobility as a Service? Hoe gaat Eindhoven eruit zien wanneer daar zelfrijdende busjes gaan rondrijden? En waarom is het stimuleren van autodelen beter voor duurzaamheid dan het stimuleren van elektrisch rijden? Deze drie onderwerpen staan vanmiddag centraal in het VerkeersNet Journaal.

Bekijk het journaal hier live om 14.00 uur.

Sprekers

Wethouder Monique List van de gemeente Eindhoven gaat dieper in op de Brainportlijn, de naam voor een nieuw, autonoom rijdend OV-systeem in deze regio. Hoe komt de stad eruit te zien als er zelfrijdende bussen gaan rijden en is dit wel haalbaar in 2030? En waarom rechtvaardigt dit plan een bijdrage van maar liefst één miljard euro.

Verder geeft directeur Erik Rutten van SnappCar een reactie op de laatste Monitor Autodelen. Hierin staat dat het aantal gebruikers groeit, maar het aantal auto’s achterblijft. Hij doet verder een pleidooi om autodelen te stimuleren voor de duurzaamheid. Dit is goedkoper en effectiever dan het stimuleren van elektrisch rijden.

Het journaal wordt geëindigd met een interview met Eric van Eijndhoven van Tranzer, verantwoordelijk voor de ticketing voor Mobility as a Service (MaaS). Wat merken zij van van de coronacrisis in de ticketverkoop. En wat is de impact van corona op de verdere uitrol van MaaS? Welke kansen biedt dit op de korte, maar ook op de lange termijn?

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.