Geld. Foto: iStock / darkojow

D66 wil dat kabinet haast maakt met invoering rekeningrijden

D66 wil dat het kabinet vaart maakt met de voorbereidingen om het rekeningrijden in 2025 in te voeren. De partij wil dat om files en stikstofuitstoot tegen te gaan. De plannen van D66 gaan veel verder dan de ambities van minister Cora van Nieuwenhuizen (IenW). Als de zwaarste vorm van betalen naar gebruik wordt ingevoerd, zou het aantal verloren uren per etmaal met 68 procent kunnen afnemen, bleek onlangs uit onderzoek. 

Rutger Schonis (D66) wil dat het kabinet er nu al werk van maakt zodat het volgende kabinet er verder mee bezig kan. Vorig jaar werd afgesproken dat een definitief besluit over rekeningrijden pas in 2025 komt. Schonis wil de minister houden aan afspraken uit het klimaatakkoord, dat vorig jaar is gesloten. “Als we nu beginnen met het maken van de concrete voorstellen, kan het volgende kabinet er direct mee aan de slag”, zegt hij. D66 pleit voor het invoeren van de meest efficiënte variant, namelijk rekeningrijden op basis van tijd, plaats, uitstoot en een spitsheffing.

Winst qua files en uitstoot

Het ministerie van Financiën heeft vorige maand becijferd dat de grootste winst qua files en uitstoot wordt gehaald door een spitsheffing in combinatie met een heffing die afhangt van locatie, tijdstip en uitstoot. D66 is hier voorstander van. De motorrijtuigenbelasting kan volgens de partij ook worden afgeschaft. “Het is eerlijker te betalen voor een auto die rijdt, dan voor een auto die stilstaat.”

Schonis: “Wanneer je met je schone auto midden in de nacht in de polder rijdt, betaal je weinig. In de spits op een druk traject in je oude dieseltje betaal je iets meer. Veelrijders hebben ook voordeel, want zij staan straks minder in de file. Ook veelrijders zouden hierbij baat hebben, want zij staan minder in de file.”

Economische gevolgen

Het is beter voor de natuur, het klimaat en zelfs voor de economie. Rutger Schonis: “Naast het feit dat files heel vervelend zijn, komt daar nog eens bij dat files ondernemers miljarden euro’s per jaar kosten. Onderzoek na onderzoek blijkt dat rekeningrijden werkt om de files aan te pakken. Er is geen enkele reden meer om te wachten. Dus aan de slag, uit de file.”

Naar aanleiding van het rapport schreef staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën dat invoering van rijden op rekening in ieder geval nog niet mogelijk is per 2026. De verwachting is dat het zeker 9 tot 10 jaar gaat duren. Voor het einde van dit jaar wil het kabinet nog een eindrapportage over de verschillende mogelijke scenario’s kunnen sturen.

Weinig effecten door corona

De verminderde druk op de weg vanwege de coronacrisis, is geen reden om niet alsnog met de maatregel aan de slag te gaan. Onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) wees onlangs uit dat files in 2025 in het gunstigste geval even lang zijn als in 2019 en in het ergste geval 20 procent langer. De groeiende bevolking en de aantrekkende economie verklaren deze toename, aldus het KiM.

Van Nieuwenhuizen heeft de voorkeur om alleen elektrische rijders meer te laten betalen. Ze vindt het namelijk niet eerlijk dat zij wel gebruik mogen maken van de weg, maar geen accijnzen hoeven te betalen aan de pomp. Ze is verder fel gekant tegen een spitsheffing, een maatregel die ze vorig jaar in de Telegraaf nog beschreef als ‘een gruwel’.

Lees ook:

Onderzoek: minder files door betalen naar gebruik

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

1 reactie op “D66 wil dat kabinet haast maakt met invoering rekeningrijden”

Pat Rick|23.11.20|16:27

D66 moet ook een hoogwaardig alternatief ondersteunen. Treinen zitten vol rond de grote steden en er is een alternatief railsysteem is nodig om de voorsteden snel en hoogfrequent te verbinden. Metro naar Almere had er al lang moeten liggen, want nu heeft men miljarden moeten besteden aan verbreding A1/A6. Als Amsterdam ooit nog een groot evenement zoals de Olympische Spelen wil organiseren, dan moet men zo veel bezoekers snel kunnen veplaatsen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.