Deelauto van Snappcar

Autodelen in België goedkoper dan privéwagen tot 15.000 kilometer

Als Belgische automobilisten jaarlijks minder dan 15.000 kilometer per jaar afleggen, is het delen van een auto al snel goedkoper dan een eigen auto hebben. De privéwagen kost namelijk al snel 400 euro per maand, maar de meeste Belgen zijn zich hier niet van bewust. Dat stelt Autodelen.net. Om hier inzicht in te geven, hebben Brussel Mobiliteit, Autodelen.net en Test aankoop de autodeelprijscalculator ontwikkeld.

Deze gratis tool berekent het financiële voordeel van autodelen ten opzichte van de privéauto, zodat iedereen die wil concreet inzicht krijgt in de kosten voor het delen van een auto en het eigenaarschap van een eigen wagen. Bovendien kunnen gebruikers ook de verschillende vormen van autodelen en prijsformules daarvan met elkaar vergelijken.

15.000 kilometer per jaar

Volgens directeur Jeffrey Matthijs van Autodelen.net zijn automobilisten die tot 15.000 kilometer per jaar rijden vrijwel altijd goedkoper uit wanneer ze hun eigen auto de deur uitdoen en een wagen kiezen die ook door anderen gebruikt kan worden. “Aangezien de Belg gemiddeld ongeveer 15.000km per jaar aflegt, biedt autodelen voor heel wat gezinnen een voordelig alternatief.”

Het delen van auto’s wordt ook gesteund door Elke van den Brandt, de Brusselse minister van Mobiliteit. “Deelauto’s zijn de toekomst van de auto in de stad. Enerzijds geven ze de kans aan gezinnen om een wagen te gebruiken zonder alle kosten te moeten dragen. Anderzijds moedigen ze een beperkt gebruik aan van de auto, je gebruikt het enkel wanneer er geen efficiënt alternatief is (te voet, met de fiets, openbaar vervoer).”

Het biedt bovendien kansen om de stad leefbaarder te maken. Van den Brandt: “Een ander voordeel van autodelen is de enorme ruimte die ze vrijmaakt in de stad voor de Brusselaars. Een deelwagen is er voor meerdere families en maakt dus meerdere parkeerplaatsen vrij voor fietspaden, terrassen, parken, voetpaden, kortom voor een vlottere, groenere en gezelligere stad.”

Omslagpunt

Zelfs als een automobilist meer dan 15.000 kilometers per jaar aflegt, kan het nog slim zijn om geen eigen auto te gebruiken, afhankelijk van de inzet. Maar volgens Matthijs is autodelen vrijwel nooit voordelig voor forenzen die dagelijks reizen. Dit komt vooral omdat een auto in zo’n geval de hele dag stilstaat. Bij autodelen wordt vaak niet alleen voor het gebruik betaald, maar ook voor de periode van verhuur.

De nieuwe tool moet een duidelijk inzicht in geven in het eventuele voordeel van autodelen. Door in te geven wat de eigenschappen zijn van de eigen auto en een inschatting van het aantal ritten en kilometers die een automobilist per jaar rijdt, kan de prijscalculator bereken hoe duur de eigen wagen is. Daarnaast wordt een overzicht gegeven van wat een dergelijk mobiliteitsprofiel zou moeten betalen als hij aan autodelen zou doen, opgedeeld per autodeelaanbieder.

Scenario’s

De ontwikkelaars van de gratis tool adviseren bij het gebruik van de tool zoveel mogelijk verschillende scenario’s te testen. Aan de ene kant zijn er namelijk veel reismogelijkheden en er zijn verschillende prijsformules van autodelen. “Wie elke maand 2000 kilometer rijdt met een gezinswagen naar een vakantiehuis in Frankrijk kan goedkoper af zijn met autodelen. Deze 24.000 kilometer kost je met de voordeligste formule bij autodelen 5.256. Een eigen wagen kost hiervoor gemiddeld € 6.248”, schetst Simon November van Test Aankoop.

“Als je deze 24.000 kilometer echter zou rijden door bijvoorbeeld driemaal per week een rit af te leggen van 154 kilometer kom je al gauw aan een kostprijs voor autodelen die niet kan concurreren met de privéauto. We raden iedereen aan om voor zijn of haar profiel de vergelijking te maken om te kijken welke formule het meest voordelig is.” Uit de calculator is al gebleken dat hoe duurder de eigen wagen is, hoe voordeliger het wordt om te starten met autodelen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.