Scooter van Go Sharing BEELD Go Sharing

Elektrische scooter wint terrein; RAI waarschuwt voor helmplicht

Er zijn in 2020 flink meer nieuwe snor- en bromfietsen gekocht dan in de voorgaande jaren. Daarvan blijkt een vijfde elektrisch, tonen cijfers van de RAI Vereniging, BOVAG en RDC. Dit komt onder meer doordat door de coronacrisis meer behoefte was aan individuele vormen van vervoer. 

In totaal werden er 84.711 exemplaren geregistreerd en dat betekende een stijging van 45 procent ten opzichte van een jaar eerder. Van de 62.348 nieuwe snorfietsen was bovendien nog eens 22 procent elektrisch aangedreven. “Zodoende ligt de scooterbranche goed op koers om invulling te geven aan het Klimaatakkoord, waarin is afgesproken dat vanaf 2024 nieuwe snorfietsen alleen nog maar elektrisch zijn”, aldus de RAI Vereniging.

Helmplicht

De brancheorganisatie is bezorgd dat de geplande helmplicht ervoor kan zorgen dat de klimaatdoelstellingen niet worden gehaald. Het niet hoeven dragen van een helm is voor veel snorfietsbezitters samen met de lagere maximumsnelheid en de plek op het fietspad namelijk reden om voor dit voertuig te kiezen. Als dit wordt verplicht, zal de huidige positieve lijn gehinderd worden.

Daarnaast denken de RAI, BOVAG en RDC dat de elektrische scooter in 2020 zo’n groot aandeel had, vanwege de populariteit van deelscooteraanbieders die alleen elektrische voertuigen tot hun beschikking hebben. “Voor aanbieders van deelscooters is een helmplicht praktisch onuitvoerbaar en ronduit onhygiënisch.”

Daarbij blijkt uit een recent rapport van Arcadis dat 55 procent overweegt over te stappen naar een ander vervoersmiddel als er een helmplicht komt. Daarvan zou 40 procent voor de auto kiezen en dit zou een onwenselijke trend zijn, benadrukken de drie partijen. Daarmee komt namelijk de bereikbaarheid en leefbaarheid in voornamelijk steden verder onder druk te staan. Er is dus juist een bemoediging nodig van het snorfietsgebruik en dan vooral de elektrische variant.

Aantallen

Er werden vooral veel snorfietsen verkocht in 2020, maar ook bromfietsen werden vaker aangeschaft dan een jaar eerder. Het aantal registraties steeg ten opzichte van 2019 met 12,5 procent naar 22.423 stuks. Ook hier waren elektrische voertuigen meer gewenst dan in voorgaande jaren. In 2019 was 14 procent van de nieuwe bromfietsen elektrisch aangedreven in vergelijking met 18 procent in 2020.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Elektrische scooter wint terrein; RAI waarschuwt voor helmplicht”

Reinder Rustema|21.01.21|17:15

Deelscooters zijn populair in Amsterdam en daar geldt een helmplicht.
De verkoop van elektrisch aangedreven snorfietsen loopt er voor op de rest van het land en er geldt een helmplicht.
Zoals gebruikelijk praat de industrie weer insinuerend en feitenvrij; het doel is om meuk te verkopen.
Onderzoek van Arcadis over de helmplicht toont aan dat mensen allerlei alternatieven hebben voor de snorfiets, maar ook in flinke mate de helm wel accepteren. De plek op het fietspad is belangrijkst.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.