Utrechtse milieuzone wordt strenger

Alleen dieselauto’s die minimaal emissieklasse 4 hebben mogen vanaf 1 april de milieuzone in Utrecht in. De gemeente Utrecht verhoogt vanaf die datum de toegangseis van de milieuzone voor dieselauto’s en -bestelwagens. De gemeente neemt dit besluit omdat de luchtkwaliteit wel steeds beter wordt, maar nog steeds niet voldoende is.

“Het is belangrijk dat elke Utrechter gezonde lucht kan inademen. Daarom zijn we zo hard aan het werk om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Het verstrengen van de milieuzone is een belangrijke stap daarin”, aldus de Utrechtse wethouder Wethouder Eelco Eerenberg van Milieu en Emissieloos vervoer.

Emissieklasse

Op dit moment mogen dieselauto’s de milieuzone in Utrecht in, zolang ze minimaal emissieklasse 3 hebben. Die maatregel heeft echter nog niet voldoende effect om de vervuilende voertuigen te weren. Het is namelijk vooral een heel klein deel van die voertuigen dat naar verhouding erg veel ongezonde stoffen uitstoot, stelt de gemeente.

Het verstrengen van de milieuzones is niet de enige manier waarop geprobeerd wordt om de luchtkwaliteit in de stad verder te verbeteren. Wethouder Eerenberg: “In de toekomst zal er nog meer gaan veranderen. Zo wordt de zone in 2022 strenger voor vrachtwagens. Vanaf 2025 mogen dieselauto’s alleen de milieuzone in met emissieklasse 5 of hoger en komt er een uitstootvrije zone voor bestelauto’s en vrachtwagens.”

Subsidie

Voertuigeigenaren die hierdoor getroffen worden, kunnen een beroep doen op een gemeentelijke subsidie voor de sloop van een personen- of bestelauto op diesel met emissieklasse 3 of lager. Voor personen- of bestelauto’s op diesel met emissieklasse 3 1.000 euro per aanvrager beschikbaar. Dieselauto’s met een emissieklasse 2 of lager krijgen een lagere subsidie, omdat die voertuigen momenteel ook al niet toegestaan zijn.

De strengere regels gaan in op 1 april, maar de gemeente zal tussen 1 april tot 1 juli overtreders eerst een waarschuwingsbrief sturen als ze met een dieselauto met emissieklasse 3 de milieuzone in rijden. De gemeente wil iedereen de tijd geven om aan de nieuwe situatie te wennen en zo nodig ander vervoer te regelen. Vanaf 1 juli 2021 volgt een boete.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.