Snorfietsers zonder helm

Den Haag trekt opnieuw half miljoen uit voor subsidie vieze diesels

Inwoners van Den Haag kunnen opnieuw een beroep doen op een subsidieregeling voor vieze dieselauto’s en brom- en snorfietsen. Daarvoor heeft de gemeente 500.000 euro uitgetrokken. Hiermee speelt de gemeente in op de uitbreiding van de milieuzones, die de komende jaren stapsgewijs op de planning staat. Meer vervuilende voertuigen van de weg halen draagt bij aan schonere lucht in de stad.

Vorig jaar werd ook al een tegoed beschikbaar gesteld voor Hagenezen die hun vervuilende wagen inruilen. Voor een oude dieselauto geeft de gemeente Den Haag 1.000 euro. Een brom- of snorfiets op diesel levert 400 euro op. Van deze regeling hebben vorig jaar bijna 2.000 inwoners van de stad gebruikgemaakt. Vooral voor de sloop van een brom- of snorfietser werd vaak een beroep gedaan op de maatregel.

Steuntje in de rug

Vanwege dit succes wil de gemeente herhaling geven aan de actie. “Ik spreek veel mensen die trots zijn dat hun schone voertuig helpt om de stad leefbaar te houden. In de stad zie je dan ook steeds meer fietsen, bakfietsen en e-bestelwagen. Met deze regeling geven we inwoners een steuntje in de rug om ook voor een schonere manier van vervoer te kiezen”, vertelt wethouder Liesbeth van Tongeren, van Duurzaamheid, Milieu en Energietransitie.

Daarnaast heeft het uitbreiden van de milieuzones effecten voor een groot publiek. Tweetakt brom- en snorfietsen van voor 1 januari 2011 zijn sinds december al niet meer welkom en de milieuzone voor diesel in het centrum geldt per 1 juli.

Voor vrachtauto’s op diesel wordt de bestaande milieuzone uitgebreid, en vanaf 2022 zijn daar alleen nog vrachtauto’s en autobussen met emissieklasse 6 toegestaan. “Door het instellen van de sloopregeling kunnen inwoners van Den Haag gedeeltelijk gecompenseerd worden voor de verkeersmaatregel die wordt ingevoerd”, aldus Den Haag.

Lees ook:

Den Haag verbiedt dieselauto’s van voor 2006

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.