Rood verkeerslicht (bron: Hans Braxmeier via Pixabay)

Stikstofproblematiek hindert verkeersproject

De strenge stikstofregels gooien roet in het eten bij een verkeersproject in Zaandijk. Het is de bedoeling om de veiligheid en doorstroming te verbeteren op de kruising van de Guisweg met het spoor en de provinciale weg in Zaandijk. Hiervoor zijn vorig jaar twee mogelijke oplossingen bedacht, maar nu blijkt dat deze tot een te hoge stikstofbelasting bij omliggende natuurgebieden leiden.

De Vervoerregio is met partners gemeente Zaanstad, ProRail, provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat op zoek naar oplossingen om de stikstofbelasting te beperken of te compenseren. Daarvoor kijken zij onder andere of het mogelijk is om andere stikstofbronnen in het gebied weg te nemen. Een andere mogelijke uitkomst is de schade aan de natuur te compenseren.

Stikstofbelasting bij natuurgebieden

Deze kruising is al jaren een knelpunt voor fietsers en voor autoverkeer. Er rijdt een groot aantal treinen, waardoor de doorstroming wordt gehinderd en de verkeersveiligheid staat onder druk. Om dit aan te pakken zijn in het najaar van 2020 twee oplossingen bedacht. Vanwege de nabijheid van stikstofgevoelige natuurgebieden, lieten de samenwerkende partijen meteen onderzoeken uitvoeren naar de stikstofbelasting van de twee maatregelen. De strenge regels blijken het project nu te raken.

Door de oplossingen zullen namelijk verkeersstromen veranderen en dit zal extra stikstofbelasting veroorzaken in de omgeving van het project Guisweg. Wettelijk gezien mogen de nabijgelegen natuurgebieden er door het project niet op achteruit gaan en er moet dus een oplossing worden gevonden voordat het project doorgang kan vinden. De Vervoerregio noemt het onderzoek naar het stikstofprobleem ‘ingewikkelde puzzel’. Om die reden zal de onderzoeksfase van dit verkeersproject langer duren dan voorzien.

Project

Het is de ambitie om de verkeersveiligheid bij deze spoorwegovergang te verbeteren. In beide bedachte varianten zou de overweg gaan verdwijnen. Het is de bedoeling om een nieuwe verbindingsweg te realiseren,  parallel aan de A8, om het spoor met de auto ongelijkvloers te kunnen kruisen. Fietsers moeten de overweg kunnen ontwijken via een nieuwe fietstunnel.

Het was eigenlijk de ambitie om in de tweede helft van 2022 een voorlopig voorkeursalternatief te hebben, om in 2024 te kunnen starten met de bouw. “Maar net als bij veel andere grote infrastructuurprojecten, is de planning door het stikstofdossier onzekerder geworden”, aldus de Vervoerregio.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.