VN dringen aan op zo veel mogelijk 30 kilometer per uur

Elke 24 seconden sterft een persoon bij een verkeersongeval. In een jaar betekent dit meer dan 1,3 miljoen verkeersdoden wereldwijd. Volgens de Verenigde Naties (VN) is te hard rijden een van de belangrijkste oorzaken. De VN en de World Health Organization (WHO) dringen er daarom bij beleidsmakers op aan om de maximumsnelheid te verlagen naar 30 kilometer per uur.

Die maatregel moet gelden op alle straten waar voetgangers, fietsers en andere zwakkere verkeersdeelnemers in contact komen met gemotoriseerd verkeer. “We willen lagere snelheden, meer leefbare straten en gemeenschappen waar we veilig kunnen wandelen en onze kinderen ongedeerd op school kunnen komen”, aldus Zoleka Mandela, ambassadeur voor de Child Health Initiative. Mandela’s 13-jaar oude dochter kwam in 2010 om het leven bij een verkeersongeval. “We dringen aan op een beperking van de maximumsnelheid. Snelheden boven 30 kilometer per uur zijn een doodsvonnis.”

Nieuwe visie

De campagne hoort bij de UN Global Road Safety Week, waar deze week de voordelen van lagesnelheidsstraten centraal staan. “We hebben een nieuwe visie nodig voor het creëren van veilige, gezonde, groene en leefbare steden”, stelt Tedros Adhanom Ghebreyesus, arts en Directeur-Generaal van de World Health Organization. “Straten waar automobilisten niet harder dan 30 kilometer per uur mogen rijden zijn daar een belangrijk deel van.”

De VN, WHO en verschillende andere partners vragen zo veel mogelijk mensen de open brief te ondertekenen, waarin ze beleidsmakers vragen de snelheid in steden en stedelijke gebieden te verlagen. Zij geloven dat hiermee een bijdrage wordt geleverd aan het doel om het aantal verkeersdoden te halveren in 2030. Naar schatting is ongeveer één op de drie verkeersdoden in hoge-inkomenslanden te wijten aan te hard rijden. “Het risico op een dodelijk ongeval of letsel neemt aanzienlijk af bij een lagere snelheid.”

Minder auto-afhankelijkheid

Naast meer verkeersveiligheid heeft dit andere voordelen. Een lagere snelheid is belangrijk om klimaatdoelen te behalen, omdat dit waarschijnlijk lopen, fietsen en reizen met het openbaar vervoer aantrekkelijker maakt. Dit leidt tot meer schone lucht en minder CO2-uitstoot. De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt hoe belangrijk het is dat steden actieve mobiliteit promoten, vinden de Verenigde Naties.

De afgelopen tijd hebben verschillende steden besloten om de maximumsnelheid te beperken en vorig jaar tekenden 140 landen de Stockholm Declaration waarmee zij aangaven voor de invoering van een maximumsnelheid te zijn. Het is inmiddels ingevoerd in de Europese steden zoals Brussel en Parijs, maar ook in Bogotá in Colombia, Accra in Ghana and Ho Chi Minh City in Vietnam. In Nederland is een motie aangenomen om van 30 kilometer de norm te maken en daarvoor wordt gewerkt aan een afwegingskader.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.