Bestelwagen op waterstof (bron: ministerie van IenW)

Elektrisch rijden goed voor economie en werkgelegenheid

Het aantal banen in de sector elektrisch vervoer zal de komende vier jaar fors stijgen. De hoeveelheid voltijdbanen in deze branche neemt naar verwachting van 7.000 in 2020 toe naar 13.500 banen in 2025. Die banen zijn vooral te vinden bij bouwers van elektrische voertuigen zoals bussen en vrachtwagens en bij laadpaalbedrijven. Bovendien verdient Nederland aan elektrisch rijden inmiddels bijna het dubbele van 2018, in 2020 jaarlijks zo’n 5 miljard euro.

Dit blijkt uit onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De groei van elektrisch vervoer loopt goed door, staat in het rapport ‘Verdienpotentieel Elektrisch Vervoer 2020 – Ontwikkelingen in de Nederlandse EV’. Het aantal volledig en gedeeltelijk elektrische personenauto’s in Nederland neemt zelfs sneller toe dan werd voorspeld.

Goed voor portemonnee

Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat: “Dit is een indrukwekkend groei. De sector groeit als kool, en is nu zo’n drie keer zo groot als bijvoorbeeld de al indrukwekkende omvang van de Nederlandse fietsenbranche. De komende jaren gaan we vol aan de slag om het vervoer verder schoon te maken. Daar plukken we allemaal de vruchten van. Niet alleen goed voor het klimaat en onze schone lucht, maar ook voor onze portemonnee. En voor mensen op zoek werk. De komende jaren komen er duizenden banen bij in de sector elektrisch vervoer.”

De sector zelf is eveneens verheugd over deze cijfers. “Dit rapport toont aan dat de transitie naar elektrisch rijden kansen oplevert voor innovatie, groene groei en economische productiviteit in Nederland”, aldus Nancy Kabalt, voorzitter van het Formule E-team, waarin bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid samenwerken aan elektrisch vervoer. “Investeren in elektrisch vervoer is noodzakelijk voor het behalen van de klimaatdoelen, het nieuwe kabinet zal dan ook heldere en stevige ambities uit moeten spreken en dit vertalen naar ambitieus beleid. Zo groeit de EV-sector ook de komende jaren en bouwt Nederland haar positie als internationale koploper uit.”

Koploperspositie

Nederland heeft een krachtige automotivesector, door de aanwezigheid van verschillende producenten van bussen, vrachtwagens, lichte voertuigen en de toelevende industrie. De afgelopen jaren had Nederland ook een koploperspositie als het gaat om elektrisch rijden, maar nu kennen ook omringende landen een snelle ontwikkeling. Dit maakt de sector erg interessant en conventionele en internationale spelers met grote financiële slagkracht de markt. Daardoor neemt de concurrentie toe. “In de komende jaren moet blijken in hoeverre de Nederlandse EV-sector ook internationaal de vruchten kan plukken van de vroeg opgebouwde voorsprong”, aldus de RVO in het rapport.

In het rapport wordt verder gewezen op de bijna traditionele toename van de verkoop van elektrische wagens aan het einde van het jaar. Dit toont volgens de RVO aan dat fiscale regelingen een grote invloed hebben op de verkoop van elektrische voertuigen. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland waarschuwt dat het te snel afbouwen van de voordelen ertoe kan leiden dat Nederland achteropraakt in de Europese EV-adoptie.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.