Waterstofauto van Green Team Twente (bron: Regio Twente)

Strijd om titel ‘meest efficiënte stadsauto op waterstof’

Drie wagens op waterstof, die zijn ontwikkeld door studententeams, zullen deze week racen om de titel ‘meest efficiënte stadsauto op waterstof’. Het doel is om het belang van waterstof en duurzame mobiliteit te benadrukken. Op vrijdag leggen de teams met hun ontwikkelde waterstofauto’s een route af, waarbij het de uitdaging is zo min mogelijk waterstof te gebruiken.

De drie studententeams zouden eigenlijk deelnemen aan de Shell Eco-marathon, maar die vindt dit jaar geen doorgang vanwege corona. De studenten hebben echter het afgelopen jaar hun studie stilgelegd om deze auto’s te ontwerpen, te bouwen en te testen. Daarbij waren ze zich ervan bewust de competitie van Shell wellicht niet plaats kon vinden, maar zijn altijd enthousiast gebleven.

Eigen wedstrijd

Tot hun teleurstelling is de wedstrijd echter nu toch afgelast. De studenten willen hun jaar van hard werken aan deze voertuigen daarom op een andere manier afsluiten en dat is de Hydrogen Efficiency Challenge, die op 11 juni plaatsvindt bij Circuit Park Berghem. Hierbij testen de studenten de innovaties die ze over het afgelopen jaar hebben toegepast op het gebied van waterstof- en autotechniek.

Het gaat om de wagens van de teams van Eco-Runner Team Delft, Green Team Twente en HAN Hydromotive. Er kunnen geen toeschouwers aanwezig zijn, maar sportcommentaar Allard Kalf zal het commentaar leveren. “Op deze manier zal de race toch op afstand te volgen zijn en kunnen we alsnog een groot publiek bereiken om waterstof en efficiënte mobiliteit onder de aandacht brengen.” zegt Elisa Gerritsen, van HAN Hydromotive. De teams willen laten zien dat er nog grote sprongen te maken zijn in het verduurzamen van de mobiliteitssector. “We hopen jong en oud op deze manier te inspireren om na te denken over fossielvrij leven.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.