Elektrische Vuilniswagen in Rotterdam

Rotterdams wagenpark vergroent verder door elektrische vuilniswagen

In de gemeente Rotterdam wordt sinds deze week het huisvuil emissie- en geruisloos opgehaald door een nieuwe elektrische vuilniswagen. Er rijden al twee omgebouwde elektrische vuilniswagens, maar deze aanwinst is volledig elektrisch uit de fabriek geleverd. Door de inzet van dit voertuig wordt 31.000 kilogram CO2-uitstoot vermeden.

“Het aanpakken van luchtvervuiling is een van de speerpunten van het stadsbestuur. Als gemeente willen we daarbij het goede voorbeeld geven en vervangen we diesel- en benzinevoertuigen door uitstootvrije elektrische modellen”, zegt wethouder Arno Bonte van Duurzaamheid. “Naast het gezonder maken van de stad dragen we daarmee ook bij aan het realiseren van de Rotterdamse klimaatdoelstellingen.”

Wagenpark

Rotterdam heeft in de afgelopen tijd al stappen gezet om de gemeentelijke voertuigen verduurzamen. Inmiddels telt het wagenpark bijna 400 elektrische voertuigen en er staan er meer op de planning. Zo moeten er vijf elektrische vuilniswagens bijkomen en voertuigen die aan vervanging toe zijn, moeten zo veel mogelijk worden vervangen door elektrische varianten. De gemeente wil niet alleen dat het eigen wagenpark groener wordt. Het zet zich met het bedrijfsleven structureel in voor schone en efficiënte stadslogistiek: Zero Emissie Stadslogistiek (ZES).

Met het aanschaffen van de elektrische vuilniswagens hoopt Rotterdam ook een positieve impuls te geven aan de productie van zware elektrische voertuigen. “Door het op gang brengen van de vraag naar elektrische trucks hopen we dat het aanbod stijgt en de prijs daalt. Dat maakt het voor het bedrijfsleven ook aantrekkelijker om elektrische trucks aan te schaffen”, vertelt de wethouder.

Productieproces

Hoewel er dus ook al enkele trucks zijn omgebouwd en nu elektrisch rondrijden, is het efficiënter en duurzamer om de trucks direct elektrisch uit de fabriek te kopen. Er hoeft namelijk niet eerst een dieselmotor geproduceerd te worden, die later plaats moeten maken voor een elektrische variant. Bovendien zijn alle onderdelen optimaal op elkaar afgestemd bij voertuigen die in een fabriek gemaakt worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.