Parkeerplaats laadpaal elektrische auto

Meerderheid elektrische rijders laadt thuis op

Goede publieke laadinfrastructuur is noodzakelijk, maar voor slim thuisladen is er nog veel onbenut potentieel. Bijna 60 procent van de elektrische kilometers wordt namelijk geladen op de privélaadpaal of in het stopcontact thuis. Dat blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2021 van Elaad, een jaarlijkse enquête onder automobilisten die elektrisch rijden. 

Het aantal mensen dat voornamelijk thuis de auto oplaadt is in de onderzochte periode flink gestegen ten opzichte van een jaar eerder, namelijk van 47 procent naar 59 procent. Daarbij heeft ongetwijfeld de coronacrisis een rol gespeeld, want dit onderzoek is uitgevoerd tussen mei 2020 en april 2021. Maar omdat dus ongeveer de helft van alle elektrische kilometers thuis wordt opgeladen, is het cruciaal om hierop in te spelen. Zeker driekwart van de automobilisten die rijdt in een elektrische auto blijkt ook zonnepanelen te hebben.

“Om de beschikbare capaciteit van het stroomnetwerk optimaal te benutten en investeringen in netverzwaring te voorkomen, is slim laden ook voor thuis van belang. Aangezien veel EV-rijders thuis laden, dit het liefst in combinatie met zonnepanelen doen en de bereidheid tot slim laden hoog is, liggen hier kansen voor de (effectieve inzet van) slim laden”, concludeert het rapport.

Piekmomenten

In totaal vulden 1.637 respondenten de enquête volledig in. Het ging met name om nieuwe EV-rijders, die pas in 2020 of 2021 een auto hebben aangeschaft die niet meer op fossiele brandstoffen rijdt. Zij zeggen meestal op vaste tijden te laden, met name rond 18.00 uur en bij de start van het lagere nachtstroomtarief. Ze lijken dus kostenbewust, zelfs als de baas de rekening op zich neemt.

Een klein deel is niet bezig met dit ‘slimme laden’. Dit doen deze chauffeurs met name omdat ze bang zijn dat de accu niet vol is als ze weer weg moeten of omdat ze zelf de controle willen houden. De meeste EV-rijders hoeven gedurende de dag niet te laden: het gewenste aantal dagelijkse kilometers is met een volle accu te bereiken.

Tekst loopt door onder grafiek:

Het valt op dat automobilisten met een elektrische auto relatief vaak een eigen oprit of oplaadmogelijkheid hebben. Dit geldt zowel in stedelijk als niet-stedelijk gebied. Dit suggereert dat het hebben van een eigen oprit of laadmogelijkheid dus belangrijk is bij de keuze om elektrisch te gaan rijden. Vooral chauffeurs die pas sinds kort rijden, vinden dit belangrijk. Andersom blijkt het realiseren van een laadpunt binnen een Vereniging van Eigenaren (VvE) juist moeizaam te gaan.

Tekst loopt door onder grafiek

Openbaar laden

Openbaar laden gaat nog niet altijd vlekkeloos; bijna 90 procent van de respondenten ervaart wel eens knelpunten. Tegelijkertijd geven ze hiervoor wel een ruimte voldoende. Laden op het werk wordt veelal positief gewaardeerd, terwijl de helft van de EV-rijders wel eens tegen hindernissen aanloopt. De beschikbaarheid van laadpunten en laadpaalklevers zijn de belangrijkste knelpunten.

In het onderzoek wordt eveneens een blik op de lange termijn geworpen. Zullen EV-rijders over tien jaar nog steeds hoofdzakelijk thuisladen? Naar verwachting is in 2030 een op de vijf auto’s volledig elektrisch, terwijl tegelijkertijd al bekend is dat slechts een kwart van de Nederlandse huishoudens de mogelijkheid heeft om voor zijn eigen voordeur te laden. “Voor de uitrolstrategie van laadinfrastructuur is dit cruciale informatie.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.