Laadpaal van Allego

Een op de vijf Nederlanders bereid meer te betalen voor elektrisch rijden

Nederlanders willen wel duurzamer rijden, maar slechts een deel is bereid hiervoor extra in de buidel te tasten. Iets meer dan 20 procent wil meer betalen voor een duurzaam voertuig dan voor een brandstofauto. Dat blijkt uit de ANWB Onderweg Monitor, een onderzoek van de ANWB naar gedrag onderweg onder 1.500 Nederlanders. Op basis hiervan verwacht de organisatie wel dat het aantal elektrische en hybride auto’s de komende jaren zal toenemen.

Een kleine kwart van de Nederlanders die van plan zijn in de komende vijf jaar een nieuwe auto te kopen overweegt een hybride wagen aan te schaffen. Iets minder dan dat denkt erover om een volledig elektrische auto voor de deur te zetten. Toch vormt het milieu maar een beperkte motivatie voor veel Nederlanders om de benzineauto te laten staan, namelijk voor 17 procent. Wel vindt 43 procent een wagenpark dat geen luchtvervuiling veroorzaakt het ideaalbeeld van duurzame mobiliteit.

Daadwerkelijke kosten

De prijs blijkt nog een belangrijk knelpunt te zijn, net als de actieradius. De aanschafprijs mag voor het merendeel niet hoger zijn, blijkt uit dit onderzoek. Het is daarom zaak om de daadwerkelijke kosten goed in beeld te krijgen. Eurocommissaris Frans Timmermans kondigde onlangs al aan dat tanken meer gaat kosten en elektrisch rijden biedt nog meer voordelen. “In onderhoud, energie en belastingen is de elektrische auto veel voordeliger, dus een hogere aanschafprijs zou je binnen een aantal jaar terug kunnen verdienen”, aldus Marco van Eenennaam, expert elektrisch rijden bij de ANWB.

Het onderzoek wees eveneens uit dat veel mensen zich laten afschrikken door het idee om onderweg te moeten opladen. Maar dit is voor veel automobilisten een ongegronde angst. Uit de Onderweg Monitor blijkt dat Nederlanders gemiddeld 177 kilometer per week rijden en dat de meeste autobezitters (46%) hun auto één tot zes keer per week gebruiken. Als je bedenkt dat de gemiddelde actieradius in het laagsegment 221 kilometer is, is dit dus voldoende. Van Eenennaam: “Als je er een gewoonte van maakt dat je je auto aan de lader hangt zodra hij stilstaat, hoef je nooit meer ergens aan te denken.” Het opladen onderweg wordt bovendien steeds efficiënter.

Hybride of elektrisch

Momenteel is van het totale wagenpark in Nederland 6 procent hybride en 2 procent elektrisch. Van Eenennaam verwacht echter dat deze percentages de komende jaren zullen toenemen. “Tussen 2019 en 2020 verdubbelde het aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Ook de interesse in elektrisch rijden neemt toe.”

Daarbij is het enerzijds belangrijk dat automobilisten beter worden geïnformeerd over de aanschaf van een elektrische auto, terwijl anderzijds de overheid stimuleringsbeleid moet omarmen. “De aanschafsubsidie trekt bijvoorbeeld veel particuliere kopers over de streep, maar lang niet iedereen weet er nog vanaf.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.