Gent. Foto: iStock / Vladislav Zolotov

Beperkte milieuwinst door uitbreiding lage-emissiezone in Gent

Oude en erg vervuilende auto’s zijn al een tijdje niet meer welkom binnen de stadsring van Gent. Dit heeft een flinke milieuwinst opgeleverd, maar een uitbreiding van deze lage-emissiezone zal niet dezelfde gevolgen hebben. Dat blijkt uit een studie en daarom breidt de Vlaamse stad deze LEZ-zone niet uit.

De plannen voor de uitbreiding van deze zone komen uit de koker van de politieke partij Groen, maar zorgden onmiddellijk voor strijd binnen het Belgische stadsbestuur. Zo was bijvoorbeeld de partij Vooruit bezorgd over de sociale gevolgen van dit besluit, meldt VRT NWS. Is dit niet oneerlijk voor gezinnen met lage inkomens, die daardoor hun oudere auto niet meer kunnen gebruiken en bijvoorbeeld aangewezen zijn op het openbaar vervoer? Dit biedt buiten de stadskern weinig flexibiliteit.

Beperkt effect

Om een definitief besluit te maken, vroeg Gent Transport & Mobility Leuven en het Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek (VITO) om een onderzoek uit te voeren. In de studie is geconcludeerd dat deze lage-emissiezone (LEZ-zone) werkt en de uitstoot van kankerverwekkend roet en schadelijk stikstofoxide terugdringt, schrijft De Tijd. Maar de uitbreiding heeft niet dezelfde resultaten: er zullen in eerste instantie wel minder NOx-emissies worden uitgestoten, maar dat effect duurt slechts drie jaar. Bovendien wordt dit effect alleen bereikt wanneer de kleine ring wordt opgenomen bij de grotere LEZ-zone. Dat is erg complex om te realiseren.

Vandaar dat de stad heeft besloten om de huidige zone in stand te houden en aanvullend daarop met verschillende maatregelen aan de slag te gaan. Alle financiële middelen die worden opgehaald met de LEZ-zone, zullen in een luchtkwaliteitsfonds gestoken. In dit fonds is tussen 2022 en 2024 een bedrag van 4,5 miljoen euro beschikbaar, waarmee onder andere inwoners met een lager inkomen worden gesteund bij de overstap naar een duurzamer vervoersmiddel. Zij kunnen slooppremies aanvragen wanneer ze een vervuilende auto of motorfiets inruilen voor een meer milieuvriendelijke variant.

Hubs

Daarnaast wil de gemeente ervoor zorgen dat alternatieven aantrekkelijker worden door de aanleg van hubs. Die komen er in vijf wijken die buiten de huidige LEZ-zone liggen. Op deze deelhubs wil de stad verschillende soorten (elektrische) deelwagens en deelfietsen, met een goede verbinding met openbaar vervoer, kwalitatieve fietsenstallingen en een versnelde uitrol van laadpalen voor elektrische voertuigen bij elkaar brengen. Daarnaast verdwijnt in die wijken de tweede bewonerskaart, al gaat de stad meer samenwerken met experts om vervoersarmoede tegen te gaan.

Lees ook:

Waarom moeten steden overwegen om SUV’s te weren?

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.