Laadplein elektrische auto's in Rotterdam

Druk op publiek laadpunten neemt toe door scheefgroei

Het wordt voor mensen met een elektrische auto steeds lastiger om een goed bereikbare en beschikbare openbare laadpaal te vinden. Dit komt omdat het aantal elektrische auto’s in Nederland veel sneller stijgt dan de hoeveelheid publieke punten. Er lijkt inmiddels sprake van een scheefgroei, concludeert Independer na een analyse. Hierbij moet wel in overweging worde genomen dat het grootste deel van de elektrische rijders thuis laadt. 

Onlangs becijferde Elaad na een jaarlijkse enquête dat bijna 60 procent van de elektrische kilometers geladen wordt op de privélaadpaal of in het stopcontact thuis.Tegelijkertijd gaven respondenten hier aan inderdaad wel eens moeilijkheden te ondervinden tijdens het laden bij een openbare laadpaal. Ze vallen vooral over de beschikbaarheid van laadpunten en over laadpaalklevers.

Het vergelijkings- en adviesplatform keer voor de analyse naar data van de RDW en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Begin 2021 was er gemiddeld één laadpunt beschikbaar per 4,6 elektrische auto’s en dat is een toename van 0,7 auto’s in vergelijking met een jaar eerder. Twee jaar geleden hoefde een paal nog maar gedeeld te worden door 2,2 auto’s en vier jaar geleden zelfs door 1,1 auto’s.

Lees door onder afbeelding

Bron: Independer

Drempel

Elektrische auto’s zijn flink in trek. Dit wordt door de overheid gestimuleerd, maar het aantal openbare laadpunten groeit niet in hetzelfde tempo mee. Dit is vooral een hindernis voor mensen die hun auto niet kunnen opladen op het eigen terrein. “Omdat het aantal laadpunten veel minder snel groeit dan de hoeveelheid elektrische auto’s op de weg, wordt het voor hen daarom steeds lastiger om de auto op te laden.”

Er zijn wel wat verschillen per regio. De meeste openbare laadpunten per huishouden zijn er te vinden in Noord- en Zuid-Holland. In beide provincies zijn er per 1.000 huishoudens 7,5 openbare laadpunten beschikbaar. De grootste stappen zijn afgelopen jaren echter gemaakt in de provincie Drenthe, Groningen en Overijssel. Begin 2020 was er in Drenthe niet eens één laadpunt te vinden per 1.000 huishoudens. Dit is inmiddels opgekrabbeld tot 1,3.

In Friesland gaat het inmiddels om 1,9 publieke laadpalen en in Groningen om 2,0. Dit is een groei van respectievelijk 78 en 79 procent. “Daarmee is dus een flinke vooruitgang geboekt voor eigenaren van elektrische auto’s”, vindt Independer.

Bron: Independer

Lees ook:

Meerderheid elektrische rijders laadt thuis op

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.