Arnhemse lantaarnpaal wordt laadpaal voor e-auto (bron: gemeente Arnhem)

Arnhemse lantaarnpalen worden laadpalen in nieuwbouwwijken

Hoe voorkom je dat door de komst van elektrische auto’s het trottoir vol komt te staan met paaltjes? In nieuwbouwwijken in Arnhem worden lantaarnpalen en laadpalen gecombineerd. Ongeveer de helft van alle lantaarnpalen bij parkeerplaatsen wordt voorzien van een dubbel laadpunt. Wel zullen de parkeervakken vrij zijn voor iedere auto en dus niet alleen voor elektrische varianten.

Die ambitie staat in het Uitvoeringskader Elektrisch Laden dat het college van B&W heeft vastgesteld. Hiermee speelt de gemeente in op de toename van het aantal elektrische punten en dus de behoefte van extra laadpunten. “Door de laadpalen te integreren in lantaarnpalen, komen er minder paaltjes op de stoep te staan”, aldus de gemeente.

Volgens Arnhem is dit uniek in Nederland, al was de afgelopen tijd in bepaalde andere gemeenten ook al een vergelijkbaar pleidooi te horen. In Eindhoven vroeg de PvdA vorig jaar al te kijken naar de mogelijkheden om lantaarnpalen en laadpalen te combineren. Voor dit initiatief investeert Arnhem zelf 485.000 euro, dat wordt gehaald uit het gemeentelijke Klimaatfonds.

Nieuwbouwwijken

Momenteel worden laadpunten in de Gelderse stad vaak pas achteraf op aanvraag geplaatst, zodra hier behoefte aan is. Die handelswijze heeft wel een paar nadelen. Het betekent meer paaltjes op de stoep en het bleek soms lastig om de laadpalen zonder problemen in de passen in het stroomnet en de openbare ruimte. Bovendien werd zo’n parkeerplaats dan gereserveerd voor elektrische auto’s, wat tot wrevel in de buurt kan leiden.

In nieuwe woonwijken denkt de gemeente nu meteen na over de behoefte aan laadpunten voor elektrische auto’s. In de wijk Schuytgraaf in Arnhem-Zuid komen in eerste instantie 150 lantaarnpalen met 300 laadpunten. In dit gebied worden de komende jaren 1.200 woningen gebouwd. De aanleg van de lantaarnpalen met laadpunten zal worden aanbesteed.

Lees ook: Druk op publieke laadpunten neemt toe door scheefgroei

Arnhem wil dit daarna in nieuwe én in bestaande wijken realiseren. In dat geval gaat de gemeente met buurten in overleg over de plaatsing van laadpunten. Er zijn in het Uitvoeringskader richtlijnen opgesteld voor laadpalen in parkeergarages, snelladers en ‘semi-publieke’ laadpunten. De semi-publieke laadpalen staan bijvoorbeeld bij bedrijven en zouden buiten kantoortijden ook gebruikt kunnen worden door inwoners.

Stimulans emissievrij vervoer

“Wij zetten als gemeente fors in als het gaat om een toekomstbestendige stad, zowel op het gebied van klimaatadaptatie als het verminderen van de CO2 uitstoot”, vertelt Cathelijne Bouwkamp, wethouder klimaat en energie in Arnhem. “Het stimuleren van emissievrij vervoer is daarbij belangrijk.”

“Door Arnhemse lantaarnpalen te gebruiken als laadpalen voor elektrische auto’s, zorgen we ervoor dat we de openbare ruimte niet onnodig belasten en dat elektrisch laden makkelijker wordt. We zijn na een geslaagde pilot klaar voor de volgende stap. Op deze manier versnellen we het realiseren van onze duurzame ambities en zorgen we samen met Arnhemmers voor een groenere en schonere stad.”

Lees ook: Rotterdam werkt aan laadinfrastructuur voor versnelde elektrificatie

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.