Hoe maak je de elektrische auto beschikbaar voor lagere inkomens?

Ook voor huishoudens met een kleine portemonnee moet het mogelijk worden om een elektrische auto te kopen. Dit kan door bijvoorbeeld de bestaande subsidieregeling voor de aanschaf van een elektrische wagen aan te passen, want de huidige arrangementen stimuleren vooral de verkoop in het hogere en zakelijke segment. Als dat niet verandert, zal over tien jaar nog niet eens een kwart van het wagenpark geëlektrificeerd zijn.

Dit is een conclusie van het onlangs gelanceerde Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit, waarin twaalf masterstudenten van tien opleidingen met ideeën komen en die samen met een hoogleraar en mensen uit het werkveld aanscherpen tot concrete ideeën. Zo wil het Laboratorium bijdragen aan de noodzakelijke energietransitie in mobiliteit.

Alleen beschikbaar voor de ruime portemonnee

In de praktijk komt het er nu vaak op neer dat een elektrische wagen voor de deur vooral een optie is voor de hogere inkomens. Dit vormt een belemmering voor de energietransitie. Huidige cijfers wijzen uit dat de groei van het aantal elektrische auto’s in 2020 lijkt te stagneren en toekomstvoorspellingen zijn niet veel beter.

Want zelfs als automobilisten vanaf 2030 alleen nog zero emissie-voertuigen kunnen aanschaffen, betekent dat voor negen miljoen personenauto’s en 400.000 autoaankopen per jaar dat het hele wagenpark pas rond 2047 helemaal elektrisch zal zijn. Dit betekent dat er nog zeker zestien jaar veel te veel schadelijke uitstoot zal worden uitgestoten.

Tijd om te grijpen dus, denken de studenten in dit LVM. Daarvoor is beleid nodig. Hoewel in de lijn der verwachting ligt dat elektrische auto’s wel goedkoper zullen worden, zal dat er vooral voor zorgen dat de aanschaf hiervan mogelijk wordt voor de groep middeninkomens voor wie een elektrische auto nu nét te duur is. Daarnaast denken ze dat dat het een misvatting is dat elektrische auto’s via een leasemaatschappij op de gebruikte automarkt komen.

Subsidieregeling

Wat zorgt er dan wel voor dat ook mensen met een lager inkomen elektrisch kunnen gaan rijden? Allereerst denken de studenten dat de subsidieregeling op twee punten moet wijzen. De overheid moet een open-eindregeling instellen in plaats van een jaarlijks vastgelegd budget. Op die manier wordt voorkomen dat welwillenden een subsidie aanvragen wanneer de pot leeg is.

Ten tweede is het belangrijk om enerzijds de aanschafgrens voor het verstrekken van een subsidie te veranderen en anderzijds om het huidige subsidiebedrag te verhogen. Want de meeste elektrische voertuigen zijn nu nog duurder dan 30.000 euro. Inwoners met kleine portemonnee kunnen dat bij lange na niet opbrengen. Dit betekent dus ook dat er nog geen voertuigen op elektriciteit zijn voor een aanschafprijs goedkoper dan 22.360 euro. “Verander daarom de huidige subsidierange van 12.000 tot 45.000 euro naar een range van 22.000 tot 36.000 euro.”

Financieringshulp

Een andere manier om deze wagens breder beschikbaar te maken, is door een aanscherping van de regelingen voor bpm-vrijstellingsregelingen en fijnstofregelingen voor bestelauto’s. De studenten zien dit namelijk als onterechte toepassingen, waarbij een aanscherping wel 88 miljoen kunnen opleveren.

“Samen met een herziening van de aanschafsubsidies, zou in per jaar grofweg een budget van 300 miljoen euro beschikbaar kunnen komen waarmee het subsidiebedrag van de aanschaf van EV (in een effectievere range) substantieel kan worden verhoogd. Daarmee kunnen er in tien jaar wellicht 500.000 EV’s extra van subsidie worden voorzien, en dat kan – op een prognose van 1,9 miljoen EV’s – een versnelling realiseren van meer dan 25 procent.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.